Самият Създател е разказвач в предстоящия на 13 септември роман от Радослав Бимбалов
Със сборника „Млък“ и с романа „Екстазис“ рекламистът и общественик Радослав Бимбалов се превърна в едно от знаковите имена на съвременната българска проза, печелейки сърцата и на литературната критика, и на читателите.
На 13 септември в книжарниците като логично продължение на арката от теми, изграждащи митологията на писателските му търсения, ще се появи и може би най-смелият му и безмилостно откровен роман досега – „Ти, подобие мое“. Това е историята на общество, плашещо напомнящо на нашето, което официално е обявило състраданието за недъг и престъпление. История, разказана от самия Създател.
Въздаваш своя, човешки ред по лично усмотрение, без право на глас –
не само за немите пъплещи твари, безсловесните дървета и тихата вода, но и за себеподобните ти, инакомислещи или просто по-слаби от теб. Гневът ти е щедър и пищен, бързо кипва в жлъчна мъст. Ненавистта ти е достъпна, разливаш я като евтино пенливо вино насред виртуални социални седенки за анонимно одумване, заклеймяване и линч.
Най-ценното ти откритие – думите – биват ползвани за шумна омраза. В същото време пазиш себе си, като не се натоварваш с чужди страдания, изпитваш само лицемерна (или откровено никаква) съпричастност към останалите. Не жалиш другите, за да пожалиш себе си. Естествен отбор. Оцеляват дебелокожите.
В края на тази твоя изключително успешна технологична революция май си повярва. Бързият прогрес ти даде не просто самочувствие, а самоверие, доближило те до най-извратената ти представа за мен.
Могъщ в посланията си и изящен в стила си, „Ти, подобие мое“ без свян руши фасадната благопристойност на съвремието ни, с тънък психологизъм оголва човешката душа и припомня изконни ценности. Припомня ни, че „заедно“ е думата, която кара историите да продължават.
Този роман с вещ усет към езика се появява на пазара на 13 септември 2024 г., а официалното му представяне ще се случи на 25 септември в Топлоцентрала – регионален център за съвременни изкуства. Модератор на събитието ще бъде обичаната водеща и журналистка Деси Стоянова.
Ти, подобие мое
Радослав Бимбалов
Bначалото бе парче тежко дърво. Две стари ръце, черни и сухи, го дялкаха цяла седмица. Острието на ножа изстъргваше ненужното, завърташе се умело, за да оформи щръкнали едри уши, обло чело, масивен гръб, къси здрави нозе и дълъг, навирен хобот. Слонът от дърво после бе нашарен с цъфналата стара четка – стана кафяв на едри жълти петна. Оставиха го да съхне навън, на мърлявата етажерка под навеса, насред кокоши пера и жълтеникав прах от близката пустиня. Бе част от запуснатия двор дни и нощи, години наред, но един ден някой реши да изчегърта птичите изпражнения и да го хвърли под брезента на раздрънкан камион. В компанията на оцъклени маски, кухи тарамбуки, черни фигури на голи жени с увиснали гърди и нескопосано издялкани лъвове, слонът от дърво стигна до една претрупана сергия. Бе най-едрото нещо там, стърчеше високо над менажерията от сувенири, хоботът му се надигаше към преминаващите лица. Очи го оглеждаха, носове го подушваха, ръце го хващаха, повдигаха с усилие и завъртаха. Смъкваха му цената на няколко езика, още и още, докато накрая бе наврян в брезентова раница, хвърлена на пода в корема на военен самолет. Слонът от дърво прелетя през хиляди километри облаци и кацна в едно прашно мазе. Поставиха го върху празна бъчва и метнаха връз хобота му мазен парцал. Остана забравен в тъмното, а когато навън самолети започнаха да сеят смърт, бъчвата под нозете му подскачаше с всяка паднала бомба. Преминаха няколко десетилетия, забравеният слон от дърво стоеше на тихо в залостеното мазе на опустялата къща, но един ден земята се разтресе като никога преди, погълна къщата и мазето заедно с тъмното, бъчвата и него. Откриха го, когато разкопаваха останките от земетресението. Занесоха го в малък антикварен магазин на павирана уличка, покрита със сняг, и го размениха срещу мизерна банкнота. Слонът от дърво стана част от тъжното общество на вехтории за продан, самият той – инвалид, от единия му крак бе останала само половината, но дългият хобот сочеше все така нагоре, вероятно към мен.
Купиха го след известно време и застана гордо на този лъскав под, където сега лежеше омаломощен. Тежкият дървен слон стоя мирно на поста си до оня миг, когато бе дигнат, за да се удари в череп, да разкъсва кожа и дълбае рани, да троши костици, да смазва стави, докато не стана моравочервен – от кръвта на безжизненото човешко тяло на пода.
Добрият стар слон. Още щом го видях да съхне на онази мърлява етажерка под навеса, знаех,
че ще свърши
работа.
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.