НЕВРОТИЧНИЯТ БАЛЕТ НА КРАСОТАТА И РАЗРУХАТА
Изложба на Надежда Георгиева
Куратор: Весела Ножарова17 май – 16 юни 2024
Галерията на Гьоте-институт България
Откриване: 17 май, петък, 18:30 ч.
Европейска нощ на музеите в София: 18 май, събота, 20:00 ч., разговор с Надежда Георгиева и кураторката Весела Ножарова
НАДЕЖДА ГЕОРГИЕВА влиза в изкуството по необичаен начин. Работата на Георгиева винаги е била свързана с творчество, дори на ръба на изкуството. Преди пет години тя загърбва кариерата си на креативен директор за големи модни марки и решава да се посвети изцяло на изкуството. Наема си студио в Берлин и решително започва да търси собствен изразен език. Само за няколко години генерира забележително богата и комплексна артистична практика, включваща живопис, скулптура и виртуална реалност. Работи с дърво, керамика, текстил, рисува, шие, бродира, изгражда необятни виртуални светове, пише поезия. Като мощна вълна, която не може да бъде спряна, изкуството завладява пространството на берлинското ѝ студио.
Работата ѝ стъпва върху житейски опит, но е и израз и на нейната необичайна личност. Тя целенасочено работи със спомените от детството, с усещанията си от първите 14 години прекарани в комунистическа България, използва елементи и ситуации от живота си в Германия, от работата си в средите на електронната музикална сцена през 90-те години. Силно вдъхновена е от света на театъра, модата и дизайна.
Само за няколко години генерира забележително богата и комплексна артистична практика, включваща живопис, скулптура и виртуална реалност. Работи с дърво, керамика, текстил, рисува, шие, бродира, изгражда необятни виртуални светове, пише поезия. Като мощна вълна, която не може да бъде спряна, изкуството завладява пространството на берлинското ѝ студио. Силно вдъхновена е от света на театъра, модата и дизайна.
Противно на очакваното, в изложбата ще бъдат показани три най-нови, актуално създадени творби. Това са пластики в които цветята заемат централно място. В семантичния пантеон на своето творчество, Надежда Георгиева е отредила специално място на образа на цветята. Те са цъфтящи, разлистващи се, с или без „отлитащи“ тичинки, със стъбла и клони подобно на гигантски пипала, са едновременно крехък и категоричен образ на женската доминация. Те са символ на женската природа, събираща енергии и стихии в една възхитителна буря.
Изключително интересен е работният процес на художничката, която неуморно експериментира с нови материали и подходи, а работите ѝ ловко убягват всеки опит за категоризиране. Той е дълъг и методичен и всяка работа преминава през различни етапи на техническа обработка. Върху повърхността им тя апликира тестил, рисува, пише или шие, дори бродира. Със забележителна увереност тя съчатава плат, керамика, текстил, дърво и метал, подчинявайки ги на крайния търсен художествен образ. Превръща ги в поезия в прекия смисъл на думата, опасвайки формите им с поетични авторски текстове. Освен на повърхността на творбите, текстовете ще присъстват и с гласа на своята авторка под формата на звуков пейзаж.
Изкуството на Надежда Георгиева, родено като че ли в един миг на творческо себеосъзнаване, предстои да бъде открито от публиката. То тепърва излиза от ателието, за да намери своето място в галерията. От тази перспектива пред него стоят безкрайни възможности за изява и интерпретация.
▬ ▬ ▬
НАДЕЖДА ГЕОРГИЕВА е родена през 1973 г. в комунистическа България, където прекарва първите 14 години от живота си, след което емигрира в Западна Германия. През 1995 г. влиза в музикалната индустрия, подписвайки договор със Сони Мюзик. Следва турне с американския музикант Моби, а по-късно тя придобива опит и във филмовата и медийна индустрия. През 1996 г. Георгиева започва да разработва разнообразни креативни концепции за модната компания Diesel Jeans. Мултимедийният ѝ опит включва и работа в САЩ за продуцентската къща Wall to Wall Media, част от Уорнър Брос Ентъртейнмънт.
ВЕСЕЛА НОЖАРОВА е български изкуствовед и куратор, автор на книгата „Въведение в българското съвременно изкуство 1982 – 2015“, куратор на българския павилион на 52-то Венецианско биенале през 2007 г., съ-куратор на българския павилион на 11-тото архитектурно биенале на Венеция, съ-основател е на кураторския колектив “Изкуство – Дела и Документи”. Весела е курирала множество изложби в България и чужбина, включително изложбата “Дим. История на тютюна” с която се открива Пловдив Европейска столица на културата през 2019. От 2015 г. е куратор на галерия Credo Bonum в София, България. Весела има магистърска степен по История на изкуството от НХА, България.
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.