Три месеца преди откриването на ретроспектива, посветена на германската фотографка в Берлин, София ще представи изложба, фокусирана върху творчеството на Сибиле Бергеман

Снимките в статията са на © Estate Sibylle Bergemann, ifa

СИБИЛЕ БЕРГЕМАН. Фотографии
Изложба ifa (Institut für Auslandsbeziehungen)
01.03. – 10.04.2022
Откриване с Фрида и Лили фон Вилд: 01.03., 18 – 19 ч.
Софийска градска художествена галерия,
ул. „Генерал Гурко“ 1, София

„Сибиле Бергеман. Фотографии“ е първата изложба в България, посветена на творчеството на германската фотографка, която предстои да бъде открита от Гьоте-институт и Софийска градска художествена галерия. С началото на месец март публиката в София ще има възможност да разгледа фрагменти от близкото минало,
запечатани през призмата на Бергеман.

Сибиле Бергеман (1941 – 2010) е сред най-значимите германски фотографки през последните десетилетия. Първоначално придобива популярност със своите модни снимки в Източен Берлин, но скоро се превръща във важна представителка на жанра на фотографското есе, както и във внимателен наблюдател на социалната
действителност.

Modefotografie, Katharina Thalbach, Schauspielerin, 1973, Ostberlin, DDR#fashion photography, Katharina Thalbach, actress, 1973, East Berlin, GDR
Angelica Domršse, Berlin, 1972, DDR#Angelica Domršse, Berlin, 1972, GDR

В творчеството ѝ ясно се усеща лична критика към възпроизвеждането на симулацията на един „идеален“ контекст. Този ефект бива постигнат чрез отразяването на отпечатъка на една митологизирана и куха форма на
патос, която времето на ГДР предполага и налага.

„Интересувам се от периферията на света, не от неговия център“, казва Бергеман.

„За мен е важно онова, което е уникално и незаменимо. Когато нещо не е съвсем на мястото си в едно лице или в един пейзаж.“

Polaroid, 2003#Polaroid, 2003
Polaroid, Juni 2001, Dakar, Senegal, Afrika#Polaroid, June 2001, Dakar, Senegal, Africa

Социалният контекст играе централна роля в нейната работа. Фотографиите ѝ носят информация за част от реалността в Източна Германия и я интерпретират, изразявайки позиция. Превръщат се в символи, отразяват истории и играят с копнежите на наблюдателя. С по-късните си проекти Бергеман излиза от границите на родината си и се влива в един по-глобален визуален разказ, който стига чак до Африка. След Обединението на Германия тя съосновава фотографската агенция „Осткройц“ и става членка на Академията на изкуствата в Берлин.

Днес някои от фотографиите ѝ са част от постоянните колекции на музея на изкуството „Метрополитън“ и музея на модерното изкуство (MoMA) в Ню Йорк, музея „Щедел“ във Франкфурт на Майн и др. А тази година през юни в Берлинише Галери предстои откриването на обширна ретроспектива, която перфектно би могла да се съчетае с изложбата в София.

Marisa und Liane, Sellin, Insel RŸgen, Mecklenburg-Vorpommern, 1981, DDR#Marisa and Liane, Sellin, Island RŸgen, Mecklenburg-Western Pomerania, 1981, GDR

ПОВЕЧЕ ЗА ИЗЛОЖБАТА

Изложбата „Сибиле Бергеман. Фотографии“ представя цялостното творчество на авторката, като акцентира върху черно-бял сребърно желатинов печат, цветни фотографии и полароидни репродукции.

Бергеман работи серийно, но също така се занимава и с документирането на определени теми за продължителен период от време. Фокусни точки на нейната работа са модните и портретни фотографии, създадени за списанията „Сибиле“ и „Гео“. Започва да се занимава по-сериозно със ситуационна фотография в Берлин в края на 60-те, а по-късно запечатва и сцени от Ню Йорк, Париж, Токио и Сао Пауло.

Дълги години работи с фотоапарат за моментални снимки Полароид, а до 1990 г. – предимно в черно-бяло. Тя е една от малкото фотографки, които използват цветния филм не като илюстративен, а като структурен елемент от образа.

Mode der senegalesischen Designerin Oumou Sy, 5. Internationale Modewoche SIMOD (Semaine Internationale de la mode de Dakar), Dakar, Senegal, Afrika, Juni 2001# fashion of the Senagalese designer Oumou Sy, 5th International Fashion Week SIMOD (Semaine Internationale de la mode de Dakar), Dakar, Senegal, Africa, June 2001
Thomas, in dem TheaterstŸck „Woyzeck(en)“, Theater RambaZamba, Sonnenuhr e.V., Berlin, 1997, Deutschland#Thomas, in the play „Woyzeck(en)“, theatre RambaZamba, Sonnenuhr e.V., Berlin, 1997, Germany

Полароидната серия от периода 2000 – 2006 г. е озаглавена „Избледняващи спомени“ и запечатва изоставени места и пространства, които остават предимно скрити за съзнателното възприятие на зрителя. Кадрите са лишени от меланхолична носталгия по Източна Германия и съзнателно отразяват една вече отминала ера. Друг важен фрагмент от работата на Бергеман са нейните фотографии от Африка и Близкия Изток в периода 1999 – 2004 г. Снимките ѝ от Гана, Сенегал, Мали и Йемен улавят всекидневния живот в цялата му амбивалентност – меджу традиционната култура и глобализацията.

МЕДИАТОРСКА ПРОГРАМА

Lena Kruse (links), Christine Renger (rechts), „Coconut Dream“, Film von Wenzel Storch, Hildesheim, Niedersachsen, 2000, Deutschland# Lena Kruse (left), Christine Renger (right), „Coconut Dream“, film by Wenzel Storch, Hildesheim, Lower Saxony, 2000, Germany

Изложбата ще бъде съпътствана от медиаторската и образователна програма „Гледане с разбиране: Сибиле Бергеман“, организирана от Гьоте-институт България и фондация „Изкуство – дела и документи“. Програмата ще включва турове, работилници за деца и родители, посещения за хора от третата възраст, както и лекция на Катерина Гаджева за жените в българската фотография.

  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (0%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук