Кръстен на кодовото име на замисления от Дисни през 60-е град с жители-опитни зайчета за ърбън иновации, Проектът „Флорида“ проследява безгрижното лято на банда хлапета, живеещи с родителите си седмица за седмица в крайпътен мотел в Орландо – на крачка от „Дисниленд“ и на две от бездомността.
Топла и цветна история за детството с аромат на ванилов сладолед, в която емпатията, любовта и приятелството се опитват да съхранят детските усмивки на пук на озъбената и жестока реалност.
Наситен със свръхдоза автентичност, пухкави бели облаци, бонбоненорозови къщи, яркозелени поля и разточително красиви залези, филмът предлага също и изобилие от метафори и обективен сарказъм към политическата ситуация в САЩ.
Режисьорът Шон Бейкър плавно те потапя в яркия свят на децата, за да усетиш сладкото чувство да си отново на шест и в момента, в който си забравил всяка грижа, светът на големите нахлува шумно и нахално в басейна на хлапашкото блаженство.
Темата за бездомността ненатрапчиво се навърта наоколо през цялото време, но при срещата си с българската публика в Дома на киното в София Бейкър сподели, че
„целта му е да даде публичност на проблема със скритата бездомност във Флорида и едновременно с това да забавлява и трогва.“
Нелеката задача е изпълнена като с вълшебна пръчица от главните герои, обитаващи мотела „Магическия замък“. Редом до брилянтно превъплътилия се в ролята на строг ангел-хранител и номиниран за Оскар Уилям Дефо блестят шестгодишната Бруклин Принс с нейния вроден талант да импровизира и забелязаната в Инстаграм Бриа Винаите с неподправената и експресивност.
Филмът не просто хвърля светлина върху невидимите бездомни, но и придобива съвсем реални измерения – благодарение на участието си в Проекта „Флорида“ израсналия в същото предградие Кристофър Ривера печели пълна стипендия за колеж в Орландо, а Бруклин става говорител на неправителствена организация, която подпомага живеещите в района.
При срещата си с българската публика режисьорът на филма Шон Бейкър сподели, че големите актьори като Уилям Дефо „инстинктивно усещат как да изиграят героя и влагат цялото свое разбиране“.
Работата с децата актьори обаче изисквала превръщането на снимачната площадка в нещо като летен лагер, за да се съхрани спокойствието и безгрижието на малчуганите, разказа Бейкър.
„Искахме децата да са ентусиазирани и отворени, да импровизират с лекота и без задръжки, а страхът ги обърква и те се затварят в себе си.“
Шон Бейкър се определи като „новатор и независим бунтар“, който живее „в постоянен стрес, дори от паяци“. За себе си казва, че е критичен към всеки свой филм и към всичко. Известен е и с това, че се вслушва в критиката. Разказва как след филма му “Старлетка” прочита ревю в IndieWire, написано от негов приятел, който го критикува, че лентата не е достатъчно амбициозна. Така следващият му проект „Мандарина“, замислен да бъде заснет с двама актьора на една локация финално се снима на 25 локации, което обогатява сюжета и разгръща неимоверно образите.
Въпреки, че филмите му се отличават с прекомерна доза реализъм и параболата на сюжетите мимикрира документален филм, инди явлението Шон Бейкър споделя, че се чувства комфортно в зоната на фикцията и не бърза да нахлува в документалното кино.
Чарът на неговото независимо кино е в нарочно заобикалящата технологиите хуманност, преплетена с обективност и фино чувство за хумор. Ето защо харесахме много мантрата му, че „трябва да продължаваш напред с всички възможни средства“ и очакваме с нетърпение следващата красиво разказана, хващаща за гърлото история за човешките същества, които за по-лесно наричаме „маргинали“.
Проектът „Флорида“ може да бъде гледан в София в Дом на киното, Eurocinema и G8.
* * *
Колонката на Мая е авторска поредица на нашия гост-автор – Мая Иванова.
Ентусиаст със страст към мода, съвременно изкуство и пътешествия, хедонист и авантюрист, Мая ни вдъхновява да откриваме един по-пъстър и различен свят.
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.