Ванеса Бел и Вирджиния Улф

Ванеса Бел и Вирджиния Улф пез 1902 г. (снимки: Wikimedia Commons)

„Думите са нечиста среда. Далеч по-добре е да си бил роден в тихото царство на боите.“

Това пише в свое есе от 1934 г. Вирджиния Улф.

Изследователи на живота ѝ подозират завист към по-голямата ѝ сестра Ванеса Бел. Ние предпочитаме да видим искреното ѝ възхищение от един голям талант.

Коя е Ванеса Бел

Родена като Ванеса Стивън на 30 май 1879 г., тя е най-голямото дете от общо четирите, които имат критикът, историк и биограф Лесли Стивън и отгледаната в Индия Джулия Дъкуърт (която дълги години е пре-рафаелитска муза на художници като Едуард Бърн Джоунс).

Майка ѝ има двама по-големи сина от предишен брак. В края на живота си Ванеса споделя, че е била сексуално малтретирана от тях.

Ванеса е отгледана в строг викториански дом и заедно със сестра си получава домашно обучение по математика, литература и история, нещо типично за общество, в което жените не могат да гласуват и не им се полага да заемат видни места, както в политическия, така и в културния живот.

Бащата на Ванеса обаче прозира таланта ѝ и насърчава желанието ѝ да рисува. Тя взима частни уроци и дори се записва в Кралската академия по изкуствата.

Вирджиния и Ванеса Бел играят крикет

Вирджиния и Ванеса играят крикет/ снимка:
Harvard University library

След смъртта на майка ѝ (1895 г.) и баща ѝ (1904 г.), Ванеса продава семейната къща в Хайд Парк Гейт и се мести, заедно с Вирджиния и двамата си по-малки братя, в авангардна къща Блумсбъри.

Двете сестри започват да общуват с художници, писатели и други хора на изкуството – същите, които скоро ще формират прочутия интелектуален кръг Блумсбъри.

В неговия център са сестрите Вирджиния Улф и Ванеса Бел. Други изтъкнати членове са авторите Катрин Мансфийлд и Е. М. Форстър, философите Бертран Ръсел и Лудвиг Витгенщайн, критиците Дезмънд Макарти, Роджър Фрай и Клайв Бел (за когото Ванеса ще се омъжи), както и художникът Дънкан Грант (който ще се окаже мъжа на живота й).

Прочутите сбирки на интелектуалния кръг в четвъртък вечер започват именно в дома на Ванеса и Вирджиния.

Радикална в живота

Членове на кръга Блумсбъри. От ляво на дясно: лейди Отолин Морел, Олдъс Хъкли, Литън Стрейчи, Дънкан Грант и Ванеса Бел

За членовете на кръга Блумсбъри се твърдяло, че:

Живеят в квадрати, творят в кръгове и обичат в триъгълници.

Ванеса се омъжва за критика Клайв Бел през 1907 г. Имат двама сина Джулиан (който загива  на 29-годишна възраст в Испанската гражданска война) и Куентин.

Портрет на Ванеса Бел, рисуван от Роджър Фрай през 1916 г, (снимка: Wikimedia Commons, публично достояние)

Двойката поддържа „отворен брак“ – Клайв има множество любовници (дори се твъди, че е бил влюбен във Вирджиния Улф), а Ванеса има връзки с критика Роджър Фрай и с бисексуалния художник Дънкан Грант.

Ванеса и Дънкан дори имат дъщеря – Анжелика, която обаче е отгледана като дете на Клайв Бел.

Ванеса ѝ разкрива кой е баща ѝ, когато момичето навършва 17 години. Анжелика от своя страна се жени за писателя Дейвид „Бъни“ Гарнет – дългогодишен любовник на биологичния ѝ баща (и съперник на майка ѝ). Някога Дейвид е присъствал на раждането ѝ и, възхищавайки се на красотата на бебето, се пошегувал, че ще се ожени за него.

Обратно на това, което бихте си помислили, Ванеса Бел не се слави с образа на бунтарка. В кръга Блумсбъри е известна като „Светицата“ (при това не с подигравателна отсенка, а заради добротата и майчинската ѝ загриженост към останалите).

Биографи на двете сестри описват Вирджиния Улф като талантлива и харизматична, но и обсебваща и манипулативна, и дори твръдят, че Вирджиния винаги търсела вниманието и подкрепата на сестра си, защото без тях тръгвала по път на самоунищожение и лудост.

За сестра си Вирджиния пише:

„Още на 15 тя беше сериозна и строга, винаги грижовна, винаги по-голямата“.

Радикална в изкуството

© The Estate of Vanessa Bell

Повечето днешни критици намират изкуството на Ванеса Бел за радикално и далеч изпреварило вермето си.

Тя самата открива пътя си в живописта след изложба на пост-импресионисти, организирана от любовника ѝ Роджър Фрай през 1910 г. Събитието е забележително за цяла Англия – за първи път нейните жители (и артисти) виждат Мане, Сезан, Матис, Дега, ранния Пикасо

„Беше като посочване на възможен път, внезапно освобождение и насърчение да показваш какво чувстваш, а не каквото ти казват, че трябва да чувстваш“,

пише Ванеса в писмо след изложбата.

И тя наистина се освобождава. Мазките, оставени от четката ѝ стават все по-смели, цветовите комбинации – необичайно дръзки за епохата. Ванеса експериментира с форми, с колажи, дори с абстракции.

Първата й абстрактна творба датира от 1914 г. Невиждано дотогава съчетаване на форми (изрязани от предварително нарисувани на платно неправилни квадрати) и цветове. За сравнение първата изложба с абстрактни картини на английски художници е организирана чак през 1935 г. – повече от 20 години, след като Ванеса Бел започва да рисува абстрактно.

Изследователите на нейното изкуство отделят специално внимание на портретите ѝ. Дори в тях сестрата на Вирджиния Улф си позволява смели експерименти с фовизма и кубизма – „недействителни“ цветове, умишлено огрубяване на техниката и рисунъка, абстрактни фонове за (обикновено вглъбените в мислите си) човешки фигури, които рисува.

Сред най-известните ѝ творби са портрет на Вирфжиния Улф, както й на Дейвид „Бъни“ Гарнет, когото тя рисува, докато това прави – в същия този момент, мъжът, в когото е влюбена – Дънкан Грант.

По това време Дейвид и Дънкан са любовници. А резултатът на двойния експеримент на Ванеса и Дънкан, критиците намират за забележителен. В картината на влюбения мъж другият е представен като рус, синеок Аполон, гледащ го право в очите. В картината на влюбената жена (но не в модела, а в рисуващия го художник) – момче с отпуснати рамене и подпухнала розова кожа, с меланхоличен поглед, отправен встрани.

Ванеса Бел е иноватор и в дизайна. Заедно с Роджър Фрай и Дейвид Грант, тя основава Omega Workshops.

Оттегля се в имение в Съсекс (заедно със съпруга си Клайв Бел, Дънкан Грант и други постоянно идващи и отиващи си членове на кръга Блумсбъри) и започва да създава дизайни за мебели,  керамика и текстил – също толкова впечатляващи във формите и цветовите си съчетания, както и платната й.

Чудите се как с толкова радикални виждания, за живота и изкуството, е останала почти незабелязана?

Кураторите на първата голяма изложба, посветена на Ванеса Бел – в Dulwich Picture Gallery (Vanessa Bell: 1879-1941) – състояла се между февруари и юни 2017 г., имат своя отговор:

“Заради сложните си романтични взаимоотношения, чувството й на гостоприемство, майчина загриженост и домошарство,

изключителната й физическа красота, но и склонност към самоподценяване,

тя е била пренебрегвана. Винаги разглеждана в сянката кръга Блумсбъри и особено на художника Дънкан Грант, на любовника си Роджър Фрай, дори на съпруга си Клайв Бел, от които се твърдяло, че била зависима в творческите си идеи.“

Далеч изпреварила и тях, и времето си, Ванеса Бел – често представяна в миналото просто като:

„майка, оттеглила се в Съсекс, за да отглежда деца и зеленчуци и да рисува столове и любовниците си“

– остава почти непозната. До днес не е имала самостоятелна изложба (макар да е била представяна заедно с други артисти). А изкуството й заслужава да го погледнем с широко отворени очи:

Снимки: © The Estate of Vanessa Bell, Henrietta Garnett

Повечето ни читатели намират статията за любопитна. А ти?
  • удивителна (16%)
  • вдъхновяваща (17%)
  • любопитна (54%)
  • забавна (3%)
  • гореща (1%)
  • щура (1%)
  • необикновена (6%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (1%)
  • дразнеща (0%)

И още ...

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.