“Присъдата е смърт – Хоровиц

“Присъдата е смърт” (Изд. Еднорог) е най-новата книга на британския майстор на криминални романи Антъни Хоровиц, в която българските му читатели могат да се потопят.

Тя е и втората книга от поредицата за детектив Даниъл Хоторн, който разкрива мистериозни убийства с помощта на Хоровиц в ролята на неговия Уотсън.

Нямам търпение да споделя, че за мен тя е най-добрата от брилятния автор, която съм прочела до момента. Което пък означава, че летвата за следващото томче вече е вдигната много високо. Но нека накратко да подскажа за какво става дума в романа, който (потвърждавам!) се чете за един следобед.

Сюжетът

„Присъдата е смърт“ (очаквано) започва с едно жестоко убийство – това на известния бракоразводен адвокат Ричард Прайс. Той е намерен в дома си с глава, разбита с бутилка екстравагантно скъпо вино. Наред с дългия списък с врагове, които един известен адвокат има, Хоторн и Хоровиц се натъкват и на един куп измами и лъжи, които компрометират всички заподозрени за бруталното престъпление. Постепенно нишката води двамата герои и към друга мистериозна смърт, останала далеч в миналото.

Хоровиц използва втория роман за противоречивия детектив Хоторн, за да доразвие образа му. Той остава все така затворен в своите тайни, но авторът открехва леко вратата към неговото минало, като загадката, която се крие там за момента остава без отговор. Писателят ни показва и една малко по-човечна страна на коравия сътрудник на лондонската полиция, макар и да затвърждава хомофобските му виждания и гневните изблици, които вече познаваме.

Развива се и образът на автора-герой. Хоровиц участва по-решително и активно в разследването и дори дръзва да се състезава с Хоторн и полицията с надеждата, че той пръв ще успее да узнае кой е убиецът. Дали ще успее, няма да издам, но ще се похваля, че и аз се справих сравнително добре в разрешаването на загадката. Макар и не на висотата на детектив Хоторн.

Впечатленията

Присъдата е смърт на Антъни Хоровиц (корица)

„Присъдата е смърт“ ме впечатли наистина много – с добре поднесената и интересна история, добрия диалог, тънкото чувство за хумор и подбора на герои.

И най-вече, защото за тази книга мога да кажа нещо, което не мога за другите традиционни криминални (а и не само) такива – любимият ми герой в романа е неговият автор – Антъни Хоровиц.

Странното на пръв поглед участие на писателя в собствения му роман е изключително сполучливо. Неговият герой е много активен, умен, любопитен, борбен и в същото време с присъщата си скромност не излиза от позицията на помощник на главния герой.

Хоровиц „се настанява“ в романа си съвсем небрежно и усмихва читателя не само с очевидното си неудобство да бъде там, а и със своята лека небрежност, която в един момент дори затруднява разследването.

Оригиналността на сюжета и умелият разказ са даденост за Хоровиц и вече съм споделяла колко оправдани са всички суперлативи за един от най-популярните съвременни британски автори. По тази причина ще кажа единствено, че той и сега не отстъпва от своя пиедестал, както и не пропуска препратки към другите майстори в жанра – Артър Конан Дойл и Агата Кристи.

В „Присъдата е смърт“ той обаче включва още един елемент и надгражда социалното измерение на историите си. В романа се срещаме с тийнейджър, който живее с мускулна дистрофия тип Дюшен. В страниците с благодарности в края на книгата Хоровиц обяснява, че е искал в процеса на писане да се отнесе с уважение към това заболяване. Така в лицето на вдъхновяващия младеж писателят ни запознава с една група хора, за която може би обществеността знае сравнително малко. Това е и поредното доказателство, че държим в ръцете си произведение на човек с много призвания, най-основното от които е човечността.

Изключително приятно беше и впечатлението, че Хоровиц се чувства все по-комфортно в ролята на автор и герой, а двамата с Хоторн се разбират осезаемо по-добре като тандем. Те не просто споделят опасностите, страстта към мистериозни загадки и желанието  истината да бъде разкрита, а демонстрират и обща непримиримост към арогантността и несправедливостите. А това ги прави непобедими в състезанията на ума. Така че – очаквам с нетърпение следващото им приключение!

Избрани цитати от Присъдата е смърт

Когато хората пазят тайни, тайните имат неприятното свойство да загниват. Така могат да станат отровни. И смъртоносни.

  • От самото начало знаех, че не беше добра идея. Аз съчинявам истории; предпочитам да не обикалям да ги търся из града. Още по-важното е, че обичам аз да ръководя книгите си. Нямах никакво желание да се превръщам в техен герой, при това второстепенен: вечният помощник.
  • Винаги съм смятала, че белите стени са надценявани. Работата е там, че в тях няма…- тя се опита да намери точната дума. – Цвят? – предложих аз. – Емоция. Всичко в модерния свят е бяло и стъклено (…) Толкова е безлично! Но ако отидете във Венеция или Южна Франция, или където и да било по Средиземноморието, знаете ли какво ще откриете? Прекрасни сини цветове. Тъмно лилаво. Всичко е ярко и живо. Само защото живеем в студена страна, това не е причина да не можем да внесем малко тропическа топлина.
  • Защо никой не казва истината, когато е било извършено убийство? Човек би си помислил, че хората ще се надпреварват да оказват съдействие – но не, нищо подобно. Вместо това сякаш се редяха на опашката за заподозрени.
  • Не си бях представял, че някога ще преживея нещо подобно. Агата Кристи не го беше описала, нито някой друг от авторите на криминални романи, за които се сещах: този миг, в който детективът разбира всичко и истината се явява пред очите му. Защо Поаро никога не засукваше мустаците си от задоволство? Защо Питър Уемзи не подскачаше във въздуха от радост?
  • Бях озадачен от думите на Хоторн, защото беше напълно прав. Още в самото начало на творческия процес, когато обмислям една история, аз наистина мисля за нея като за нещо като с конкретна геометрична форма (…) Един роман съдържа между 80,000 и 90,000 думи и може да бъде разглеждан като форма за желе. Изливаш ги всичките вътре и се надяваш да се стегнат. Никога не ми беше минавало през ума, че един детектив също може да гледа на работата си по този начин.

Малко за автора

Антъни Хоровиц се радва на огромен успех не само като писател, а и като сценарист, драматург и журналист. Той получава правото да заговори с гласа на сър Артър Конан Дойл, пишейки нови приключения на Шерлок Холмс.

Хоровиц е сценарист на един от най-обичаните криминални сериали, “Убийства в Мидсъмър“, на “Войната на Фойл“ и много други. “Мозайка от убийства” е определена за “Най-добра книга на 2017” от “Уошингтън Поуст“, “Ескуайър“, “Амазон“ и Националното радио на САЩ. През 2014 година Антъни Хоровиц получава Ордена на Британската империя за заслуги към литературата.

Още от/ за Антъни Хоровиц

* * *

geri

Колонката на Гери е поредица на първия ни гост-автор – Гери Бенчева.

Блогър, пътешественик, страстен почитател на хубавата литература, кино и театър, Гери е автор на блога Приказки и мисли за непораснали деца.

„От онези с многото мечти и големите емоции.

И от онези, които събират усмивки“, както казва тя. Гери ще продължава да ни вдъхновява да четем книги, да заставаме пред малкия и големия екран, да пътешестваме… да откриваме красотата на света.

  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (0%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук