„Ще разпознаете картините ми сред стотици други,
целта ми беше да не копирам, да създам нов стил, светли и ярки цветове, да върна елегантността на моделите…“.
Думите принадлежат на полската художничка Тамара де Лемпицка (1898 – 1980). Истинското ѝ име е Тамара Росалия Гурвич-Гурска, но е по-известна като „Баронесата на Ар деко“.
Повлияна от Ботичели, Бронзино и кубизма, Тамара създава своя уникален стил, като смело съчетание на неокласицизма и посткубизма. Фокусира се върху човешката фигура, ярките цветове, контраста в светлосенките, издължените линии.
Но горното трудно я описва. Тамара де Лемпицка е ярка. Каквито са и изобразените от нея жени – провокативни, тревожещи мисълта, задоволяващи глада за авангардна естетика.
Коя е Тамара де Лемпицка
Животът ѝ се поддава на противоречиви интерпретации и коментари, а характерът ѝ е също толкова ярък, колкото ѝ платната ѝ.
Отраснала е в семейство на полякиня и руски евреин, Тамара е най-силно повлияна от баба си Клементина, с която обикаля Италия и стига до Монте Карло, където „превземат“ казината. След смъртта ѝ Тамара се премества в Санкт Петербург в къщата на леля си.
Париж обаче е мястото, където Тамара намира артистичния си път. Учи при постимпресиониста Морис Денис, от когото взаимства наситените цветове, и неокубиста Андре Лоте, впечатлил я с геометричните си, изчистени линии. През 1922 г. реализира първата си изложба.
Тамара буди възхищение и завист с живота си на Дива, красива, еманципирана, модерна и скандална, тя въплъщава „лудостта“ на 20-те и 30-те години на 20 век. В този период почти не слиза от кориците на списанията.
Картините ѝ се продават като топъл хляб. Изложбиет ѝ са истински успех. Тамара се превръща в част от един свят на луксозни хотели, скъпи коли, бисексуални връзки, приятелства на високо ниво (като това с Грета Гарбо), блясък, който прикрива депресията, злоупотреба с кокаин, трудни взаимоотношения в семейството, както и, през последните години, самотата.
През 1933 г. се премества в САЩ заедно с втория си съпруг. През 1941 г. Лемпицка решава да експериментира с различни теми – религиозни и „обикновените хора“, организира изложба в Ню Йорк, но тя се оказва провал.
Приятели, любовници и дъщеря ѝ (с която са в обтегнати отношения до края на живота и) са основни фигури в картините ѝ.
„Баронесата на Ар деко“ Тамара де Лемпицка
© Tamara de Lempicka
Източници: farenheit, cultura inquieta, wikipedia
Още за жените със собствен стил в изкуството:
Радикална в живота и картините си: Ванеса Бел – забравената сестра на Вирджиния Улф
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.