Чудовище

Творби на Марко Белокио, Хирокадзу Корееда и Аличе Рорвахер от Кан ’23 ще се срещнат с българската публика на 28-ия София Филм Фест

76-ото издание на кинофестивала в Кан представи забележителна програма през май 2023 година. Сред филмите, които ще бъдат видени на София Филм Фест през март 2024, са най-новите творби на Марко Белокио, Хирокадзу Корееда и Аличе Рорвахер.

В основата на сюжета на „Отвлечен“ на италианския доайен Марко Белокио е истинската история на едно еврейско момче – през 1858 година папските власти в Болоня го отвличат от семейството му. Фанатизираните членове на инквизицията вярват, че родителите ще „пожертват“ тайно покръстеното от бавачката му дете, и се възползват от шанса да дадат урок на еврейската общност. Момчето е отгледано като яростен привърженик на католицизма и приема мисията да бъде свещеник. Майсторът-режисьор Белокио създава завладяваща политическа криминална история, която разкрива тиранията, фанатизма и злоупотребата с власт в католическата църква.

Кадър от „Отвлечен“ на Марко Белокио
Кадър от „Отвлечен“ на Марко Белокио

Чудовище“ е творба на прочутия японски майстор Корееда, отличена с приза за най-добър сценарий в Кан 2023 и наградата „Queer Palm“, която проследява отношенията между една майка, загрижена за сина си, и училищното му обкръжение. Докато историята се разкрива пред зрителите през погледите на майката, на учителя и на детето, истината за странното поведение на момчето постепенно излиза наяве… Подобна история може да се случи навсякъде по света – разказите на Корееда са изпълнени с топлина, усет към човешкото несъвършенство, с разбиране и състрадание.

Кадър от „Чудовище“

Действието в „Химера“, най-новият завладяващ и романтичен филм на Аличе Рорвахер, е разположено в Тоскана през 80-те години на ХХ век и проследява влюбен англичанин, който ограбва исторически артефакти в Италия с помощта на странна банда мошеници. Творбата е ексцентрична фентъзи-комедия за изгубената любов: бъбрива, шумна и празнична, в специфичния, разпознаваем стил на режисьорката – сюжетът е изпълнен с живот и с герои, които се бият, пеят, крадат и премахват с лекота „четвъртата стена“, за да се обърнат директно към зрителите.

Главната роля е поверена на младия, талантлив британски актьор Джош О’Конър, а освен номинация за „Златна палма“, „Химера“ получи приза за най-добър филм на фестивала във Валядолид през октомври 2023, както и наградата на публиката за най-добър филм на фестивала в Сао Пауло, ноември 2023.

Кадър от „Химера“ на Аличе Рорвахер
Кадър от „Химера“ на Аличе Рорвахер

Носител на наградите на публиката за най-добър филм от фестивалите в Локарно, Валядолид, Палич, Гент, Съдбъри и Калгари, номинираният за „Златна палма“ „Старият дъб“ е най-новият и – по думите на легендарния британски режисьор Кен Лоуч – последен негов филм. 87-годишният творец в продължение на 44 години представя в различни програми в Кан 18 от своите 30 игрални филма, получава 16 награди и е един от двукратните носители на престижната „Златна палма“ – за „Вятърът в ечемичените ниви“ и „Аз, Даниел Блейк“, както и на почетна „Златна палма“ за своя принос към изкуството на киното. Авторът отново си партнира със сценариста Пол Лавърти, с когото работят по „Аз, Даниел Блейк“ и „Извинявайте, че не ви намерихме“. „Старият дъб“ е специално място – последната кръчма, останала в града, последното място, на което хората могат да се срещнат в една бивша миньорска общност, поела по пътя на упадъка вече повече от три десетилетия. Собственикът на кръчмата ТиДжей Балантайн (Дейв Търнър) се опитва с последни сили да задържи любимото си място, но животът се усложнява още повече от факта, че в заведението започват да се решават ожесточени спорове, особено след пристигането на сирийски бежанци, за които никой никого не е предупредил… „Старият дъб“ е трогателна драма, в която главни герои са изключително раними хора, изпълнени с надежди…

Кадър от „Старият дъб“ на легендарния британски режисьор Кен Лоуч

Нури Билге Джейлан, носител на „Златна палма“ за „Зимен сън“, е познат като умел ваятел на образи. Най-новият му филм „Сухи треви“ ни среща с един млад учител, който отчаяно очаква своето преместване в Истанбул след задължителните четири години, по време на които е преподавал в едно затънтено селце. Филмът разкрива отношенията му с колеги учители, но и начина, по който фаворизира една от своите ученички и съвсем неслучайно той е обвинен в неподходящо поведение. Докато ситуацията се изяснява, режисьорът допълва различни характеристики към своите герои, за да ги превърне в реални, поразително достоверни образи на хора, които могат да бъдат открити във всяко общество – и в глухата турска провинция, и в забързаните, високотехнологични градове на Европа и Америка. Заснет сред зимните сурови пейзажи на югоизточена Анадола, „Сухи треви“ е поредната удивителна поетична творба на майстора на турското кино Джейлан, отличена от журито в Кан с наградата за най-добра актриса на Мерве Диздар за нейното магнетично изпълнение във филма.

Най-новите филми на Кристиан Пецолд и Филип Гарел от Берлинале ‘23 ще бъдат представени в София през март

Носителят на „Златна мечка“ „На борда на „Адамант“ на забележителния документалист Никола Филибер ще бъде включен в програмата на 28-ия София Филм Фест. Още две творби, номинирани за „Златна мечка“, ще имат своите първи срещи с българската публика през март 2024 – това са новите филми на Кристиан ПецолдПожар“ с участието на магнетичната Паула Беер, и на ветерана на френското кино Филип ГарелПод знака на Голямата мечка“.

Един от най-адмирираните филми в официалната селекция на Берлинале ’23 бе „Пожар“ на Кристиан Пецолд, който пресъздава бурните емоции между група познати, споделили ваканционна вила на брега на Балтийско море. Герои на тази история са Леон (Томас Шуберт), Феликс (Лангстън Уйбел), Дейвид (Ено Требс) и Надя (Паула Беер, която е звездата на Пецолд през последните години), а в сюжета могат да бъдат открити много чувства – доброта, обич, приятелство, както и различни нива на пасивна агресия, които бълбукат в своеобразния котел на човешките емоции. Всичко се случва на фона на горски пожар, а вниманието на зрителите е приковано от динамиката на отношенията между героите, които се оказват шокиращо интимни, но и потискащо познати. „Пожар“ спечели „Сребърна мечка“ – голямата награда на журито в Берлин.

Френският режисьор Филип Гарел, един от представителите на прочутата „Нова вълна“, остава верен на своя авторски стил в работата по една класическа история, в която включва като актьори сина си Луи и дъщерите си Естер и Лина. Новият му филм разказва за отношенията между три поколения в едно семейство кукловоди (това е била професията на бащата на режисьора Морис Гарел, преди да стане актьор), които от години поддържат традицията със собствено шоу в Париж. Безспорно – изборът на средата е необичаен, но разказът е наситен с многобройни метафори, включително и заглавието, а режисьорът, работил по сценария заедно с Жан-Клод Кариер и съпругата си Каролин, засяга много теми, които са близки до сърцето му: животът на творческата личност, семейните отношения, любовта и приятелството, влиянието на времето върху всичко в човешкия живот… „Под знака на Голямата мечка“ бе удостоен с приза „Сребърна мечка“ за режисура на Берлинале ’23.

  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (0%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук