Единадесетото издание на платформата ProText на Организация „36 маймуни“ ще се проведе от 09 до 12 май. В последните две години ProText е модул от програмата на Международния фестивал за нова драматургия New Stages Southeast на Гьоте-институт.

И тази година ProText ще представи три български пиеси, избрани сред общо 51 театрални текста от българския комитет на международната мрежа за съвременна драматургия и превод – EURODRAM. Селектираните през 2022 г. автори от България са тандемът Боян Иванов/Алексей Кожухаров, Екатерина Георгиева и Стефан Кръстев. Четвъртата пиеса е сред предложенията за преводни пиеси на EURODRAM от 2021 г. Два от театралните текстове ще бъдат представени като завършени представления. Публиката ще може да види USER на Боян Иванов и Алексей Кожухаров в първия ден от откриването на фестивала – 9 юни от 19:30 ч. в Топлоцентрала. Пиесата на Стефан Кръстев „Кратка пиеса за любов“ е вече част от репертоара на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ в Плевен. Неин режисьор е Ованес Торосян, а в София ще може да бъде гледана за първи път на 10 юни от 19:00 ч. в ТР „Сфумато“.

В специално развития от ProText формат на пърформанс-четене ще бъдат показани другите две заглавия от програмата. Пиесата „Синият вагон“ на известния естонски съвременен драматург и писател Андрус Кивиряхк, ще бъде режисирана от Благой Бойчев в Swimming Pool на 11 юни от 18:00 ч. Последното представление от програмата на Фестивала и платформата ProText e „Свободно падане“ от Екатерина Георгиева, което ще видим на 12 юни от 20:15 ч. в Топлоцентрала.

Първият ProText e създаден през 2007 г. Основна идея на събитието е била да популяризира съвременна драматургия, да привлича млада публика към алтернативните съвременни театрални форми, да разшири територията на изкуството и културата. ProText всъщност представлява среща на публиката с театралния текст – той е буквално там, прожектиран пред очите на зрителите. През годините ProText доби популярност и екипът на „36 маймуни“ проведе няколко работилници свързани с методологията на тази (не)сценична форма по покана на чуждестранни трупи. Платформата беше първият форум за представяне на повече от 35 съвременни европейски и български пиеси. От 2014 г. ProText си пaртнира с EURODRAM, a от 2021 г. e част от програмата на Фестивала за нова драматургия, организиран от Гьоте-институт.

ПРОГРАМА на ProText 11

Пълната програма на Фестивала за нова драматургия New Stages Southeast -> https://bit.ly/3MkSb42

:: 09.06. | 19:30 | РЦСИ „Топлоцентрала“, зала 2

USER

Билети: 15 лв. / онлайн https://bit.ly/3MF3XGy

текст: Боян Иванов и Алексей Кожухаров

режисура: Боян Иванов,

представление от програмата на ProText 11

В центъра на представлението е обикновеният човек с новата зависимост от черния екран – на смарт телефона, на компютъра. С чувство за хумор около главния герой се завъртат едни от най-непосредствените теми на ежедневието ни. Колко време можем да издържим, без да си погледнем телефона за съобщения? Можем ли да излезем победители в битката с алгоритмите на мрежата? Парадоксът на селфито и в крайна сметка един от най-щекотливите въпроси от ерата на социалните мрежи – за кого се снимаме? Преди хората са се снимали само при важни поводи. Албумите от едно време са запечатали важните мигове, а сега снимаме всичко и не се връщаме повече назад, освен за да прехвърлим снимките от по-стар на по-нов носител.

В поредица от сцени, разиграни ту на принципа на стендъп комедия, ту като скечове, героят преминава асоциативно през различни ситуации, в които с автоирония се разглеждат семейните и приятелските отношения пречупени през „черния екран“.

Спектакълът завършва в точката, където е започнал на шега, но след всички комични ситуации, завръщането към началото вече не звучи толкова забавно – да наблюдаваме нещата, които ни се случват, през екрана на телефона е колкото парадоксално смешно, толкова и драматично.

Боян Иванов е режисьор и автор, завършил режисура в класа на проф. Ханс Холман във Висшето училище за музика и сценични изкуства – Франкфурт на Майн. Автор на няколко пиеси, реализирани в България и Германия, както и на текстове за театър и сценарии към авторските му представления.

Алексей Кожухаров е бакалавър по актьорско майсторство и магистър по режисура за драматичен театър от НАТФИЗ, с художествен ръководител проф. Здравко Митков. Има опит като актьор, режисьор и сценарист, драматург за кино, телевизия и театър.

Боян Иванов и Алексей Кожухаров започват съвместното си творчество с представленията „Отвътре“ и „Мисия Отело“ в Драматичен театър Пловдив. Юзър е последният им и най-дълго създаван съвместен проект. Работата по него продължава почти две години, като в представлението по текста Боян Иванов е режисьор, а Алексей Кожухаров изпълнява централната роля.

КРАТКА ПИЕСА ЗА ЛЮБОВ

:: 10.06.| 19:00 ч. | Театрална работилница „Сфумато“, Камерна зала

от Стефан Кръстев

режисура: Ованес Торосян

Драматично-куклен театър „Иван Радоев“, гр. Плевен

Билети: 15 лв. / онлайн https://bit.ly/3PnZutA

представление от програмата на ProText 11

Интимна нощ със случайна непозната, която изчезва на сутринта. Героят я търси, опитва се да научи нещо за нея, но търсейки нея, преоткрива себе си в нова светлина. Вдъхновен и отчаян човек на изкуството, той създава своите творения, а любовта му с времето, опознаването на себе си и осъзнаването преминава на все по-високи и по-високи нива. Скита и не престава да я търси, дори когато е изградил своето щастие, което рискува. „Кратка пиеса за любов“ е моноспектакъл за вечните стремежи, за любовта дори в абсурдните й варианти, за странни хора в типична реалност. 

Стефан Кръстев (Асеновград, 1969 г.) пише най-често в жанровете фантастика, фентъзи, антиутопия, трилър. Изучавал богословие. Живял и работил на различни места, сменил десетки професии. От 13 години живее и работи в Плевен, в Драматично-куклен театър „Иван Радоев“. Автор е на над 30 печатни и електронни книги, основно белетристика, сред които сборниците с разкази „Бяс и рози“, „Грешен и безсмислен“; „Ням свят“, „Ферма за лица“, фентъзи романите  „Баркодът на Сизиф“, „Преди потопа“, „Маските“  и др. Автор е и на сборник от четири пиеси: „Кръчма. Невидимата сцена“. Дълги години е бил колумнист в литературен сайт „Буквите“ , плевенски седмичник „BG Север“ и др.

С режисурата на Ованес Торосян се срещнахме и в миналогодишното издание на ПроТекст:

СИНИЯТ ВАГОН

:: 11.06. | 18:00 ч. | Swimming Pool

от Андрус Кивиряхк (Естония)

режисура: Благой Бойчев

превод и анотация: Ивайло Златков

пърформанс-четене от програмата на ProText 11

Билети: 7 лв.

За предварителна резервация: https://forms.gle/R7KJQqjd29pEJvJJ6

Пиесата „Синият вагон” на естонския съвременен драматург, писател и журналист Андрус Кивиряхк е сред най-поставяните и успешни драматургични текстове в естонската литература. Свръхкомична и издържана в уникалния ироничен стил на автора. Чрез типажите-извадки и абсурдните мизансцени Кивиряхк разрязва фино пластовете на естонския манталитет и съвременното естонско общество в абсурдната им същност. „Синият вагон“ е пиеса за поколението на автора,  което по време на издаването и поставянето ѝ през 2003 г., е малко над 30 и за налудничавата му носталгия му по съветското време, окарикатурена и абсурдна по характерен начин. В пиесата са засегнати много актуални съвременни въпроси чрез познати препратки към тоталитарното и посттоталитарното време. Текст, който, макар и писан преди 18 години, звучи изключително съвременно, особено в бившия соцлагер. А сентенцията на Андрус Кивиряхк „Глупостта е по-силна от мъдростта” обяснява защо пиесите му и специално тази са заразно смешни и особено сюрреални.

Андрус Кивиряхк (1970 г.) е съвременен естонски писател, драматург, сатирик, фейлетонист, сценарист и журналист. Той е най-популярният естонски писател на 21-ви век. Завършил журналистика и сътрудник на в. „Естонски ежедневник”, Кивирях е най- разнообразната, най-новаторската и най-значимата фигура в съвременната естонска литература. Авторът превключва виртуозно от един стил в друг, от публицистика до драматургия, разкази и романи и от детска литература до телевизионни и филмови сценарии. За Квиряхк е характерен специфичният хумор, за който прилагателни като „черен” и „абсурден” бледнеят и който може да разсмее и най-навъсения читател или зрител. От 1994 г. досега Кивиряхк печели близо 40 награди в Естония, Латвия и Франция, а от 1992 г. са поставяни успешно над 20 негови пиеси и един негов роман и са снимани 12 филма по негови сценарии. Творчеството на Кивиряхк е превеждано на английски, нидерландски, унгарски, френски, датски, немски, руски, италиански, чешки, литовски, латвийски, словенски, български и други езици, а през 2014 г. писателят печели френската голяма награда за чуждоезичен роман за „Човекът, който говореше змийски език”.

СВОБОДНО ПАДАНЕ

:: 12.06. | 20:15 ч. | РЦСИ „Топлоцентрала“

от Екатерина Георгиева

режисура: Траяна Минкова

пърформанс-четене от програмата на ProText 11

Билети: 7 лв. / онлайн https://bit.ly/3PzgAop

„Свободно падане“ е пиеса съставена от девет самостоятелни истории и осем интермедии, обединени от темата за изкривеното разбиране на свободата и личната отговорност. Действието се развива в алтернативно настояще време. В свят без общ морален компас, поведението на героите придобива абсурден характер. Те ще трябва да понесат последиците от това необезопасено „свободно падане” и както героинята на ЛЕКАРКАТА от „ЛУДИЯТ“ казва: „…ще трябва всички да стиснем зъби и да изтърпим това, което ни чака“. 

За пиесата си Екатерина Георгиева казва: „Действията на персонажите – 41 (да, 41) са израз на част от личните ми страхове, свързани с бъдещето на човеците, упадъка на техните морални и духовни устои, деформациите и загубата на идентичност. За съжаление, някои от интуициите ми за тези проблеми се сбъднаха във времето между написването на пиесата – януари 2021, до настоящия момент- март 2022, което  само усилва тревогите ми“.

Екатерина Георгиева е през 1989 г. в Бургас. Завършва НАТФИЗ през 2013 г. в класа на професор Ивайло Христов. Година след завършването си влиза в трупата на Драматичен Театър „Стоян Бъчваров”. От 2017 г. до този момент е в трупата на Сатиричен Театър „Алеко Константинов”. Изиграва роли като Мадам дьо Турвел в „Опасни връзки”, реж. Стелян Петров;  Жена във „Възвишение”, реж. проф. Иван Добчев, Груша Вахнадзе в „Кавказкият тебеширен кръг”, реж. проф. Ивайло Христов и други. На независима сцена участва в представления като  „Добре дошли в България”, реж. Гергана Димитрова;  „Freakshow”, реж. Ованес Торосян;  „Testdrive”, авторски моноспектакъл и др.  Първата си пиеса „Късметлията с ръждивия револвер” завършва през 2019, следват „Близост”, „Свободно падане” и други. През лятото на 2021 г. участва в Ателие за драматургично писане с Георги Тенев. В момента е част от сценарния екип на нов български сериал.

Още за ПроТекст, през срещите ни с участниците в миналогодишното издание

Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“.

Събитието се осъществява с подкрепата на Столична община.

ProText 11 е в партньорство с Гьоте-институт, РЦСИ „Топлоцентрала“, ТР „Сфумато“, Swimming Pool и Eurodram.

  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (0%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук