Пресиян Кузов пред камерата на Jasmin.bg
Пресиян Кузов пред камерата на Jasmin.bg,
по време на репетиция за пърформан-четенето на „Ръкавица“

“Свирят на тебе кат’ на гайда…“

„Най-голямата грешка обаче е, че всеки си вярва, че може да мисли, и мисли непрестанно… Не непрестанно, приятел! А само когат’ си свободен”

Въпросът за свободата, наред с много други, общочовешки и възприемани като въпроси без отговор (или с множество възможни) ни отправя авторът на „Ръкавица“, Пресиян Кузов, в един емоционален, интроспективен драматургичен текст, превърнат в моноспектакъл.

Притихнали слушаме „малкия човек“, който е в сърцевината му, докато през цялото време – някъде там в гората, над селските гробища, затворен в кръг между дървета, студ и множество „хамлетовски“ въпроси – заедно с него очакваме и един дух или призрак.

Възможност да го видим на сцена ни дава формата пърформанс-четене, пионерски (и успешно) въведена от ОСАИК „36 маймуни“ преди 10 години. Тази година „Ръкавица“ е една от трите български пиеси в платформата на ПроТекст, която пък е част от първото издание на Фестивала за нова драматургия.

„Ръкавица“ е селектирана и в конкурса Нова българска драма – Шумен 2019 г., в направление Авторски прочит, заедно с още 3 пиеси, които за селекционера Катерина Георгиева „съдържат в себе си театрална игра… съдържат онова завъртане вътре на историята, което после ще видим на сцена“. С Пресиян Кузов разговаряме именно за това как се завърта една история, как е изплетена неговата „Ръкавица“ – на листа, а после и на сцена, колко свобода е нужна на твореца и колко необходим живия обмен на „вируса“ на идеите.

Разговорът е заснет преди и по време на репетиция за пърформанс-четенето. Надникнете зад кулисите (и преди премиерата) с нас – това е поглед, на който рядко се радваме като зрители…

За „Ръкавица“ 

Пиесата изследва издръжливостта, устойчивостта и жертвоготовността на Човека, поставен в извънредна ситуация, и потенциалния изход от нея. По-конкретно на фокус е така нареченият малък човек. В случая той е мъж, озовал се сам в гората, над селските гробища, затворен в кръг между дървета, студ и множество въпроси. Притиснат между сегашното и вечното, между вярата и безверието, между духа и материята, между живота и смъртта, той търси истината. Тази, която би дала смисъл на по-нататъшното му битие. Основното противоречие е в опита да се преодолеят физическите страдания, от една страна, и душевните, от друга.  Кой път е правилният – този напред, или този назад? Има ли смисъл да съм тук? Аз или другите? Това са част от въпросите, обитаващи съзнаваното и несъзнаваното не само на персонажа, но и на Човека въобще. А хамлетовската дилема между спасението на духа и спасението на тялото като че ли поддържа главния герой жив. Единственият му придружител е незабравката в саксия, която той неотлъчно носи със себе си. А къде остана ръкавицата? И героят се пита това…

За Пресиян Кузов

Пресиян Кузов е роден на 16.06.1994 г. в гр. Русе, България. Живее в гр. София, България. Средното си образование завършва в Професионална гимназия по икономика и управление „Елиас Канети” гр. Русе (2013 г.) със специалност „Бизнес администрация”. Висше образование – „Актьорство за драматичен театър” в Театрален колеж „Любен Гройс” в класа на проф. Надежда Сейкова, випуск 2017 г. Изучава второ висше образование – „Режисура за драматичен театър” в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов” в класа на проф. Маргарита Младенова, випуск 2022 г. Пише драматургични произведения и кратки разкази.

За ПроТекст

Този пилотен проект на Организация „36 маймуни“ стартира през 2007 г. с две основни задачи: популяризиране на съвременна драматургия, привличане на млада публика към алтернативните съвременни театрални форми, разширяване територията на  изкуството и културата. Невъзприет в началото от критиката като театрална форма, днес ПроТекст е наложен като „утвърдена марка” на алтернативния софийски театър и „обетована територия” за креативна среща на млади професионалисти от различни области на изкуството – писатели, актьори, режисьори, музиканти, видеоартисти, художници – с млада, често все още неизкушена от театъра, публика. Екипът получава покани за провеждане ПроТекст-работилници, с които да запознае колегите си от други страни с методологията на тази сценична форма.

Още за ПроТекст и смелия театър, проводник на идеи, може да научите от Гергана Димитрова – сърце и двигател на Организацията за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни“ тук.

За Фестивала за нова драматургия – София

Тази пролет Гьоте-институт България събра любителите на сценичните изкуства, за да ги срещне с нова драматургия от България и Германия. Фестивалът за нова драматургия се случи в рамките на тригодишния международен проект NewStagesSoutheast на Гьоте-институтите от региона Югоизточна Европа. Фокус на програмата у нас бе представянето на нови български текстове и текстове на две от най-актуалните имена на съвременната германска сцена – Мария Милисавлйевич и Заша Мариана Залцман.

Фестивалът за нова драматургия бе домакин на кръглото, десето издание на платформата „ПроТекст“ на Организация „36 маймуни“, представило нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия EURODRAM. Форматът, стремящ се да популяризира съвременната чуждестранна и българска драматургия, се проведе като поредица от пърформанс-четения. Селектираните през 2020 г. автори от България са: Мартина Новакова, Мирослав Христов и Пресиян Кузов (предстои да ви срещнем с всички тях).

Още от срещите с изкуство в процес

Това видео интервю е част от авторската поредица на списание Jasmin.bg и ОСАИК „36 маймуни“, посветена на юбилейното издание на ПроТекст, в рамките на Фестивала за нова драматургия – София.

Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“.

  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (0%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук