Галерия Синтезис ви кани на първата самостоятелна изложба на Цветелина Димитрова – Homo technicus. Проектът печели Голямата награда от конкурса за фотокниги „DIY Photobook“, организиран от Фотосинтезис и Европапир България през 2021 г. Като част от наградата авторката получава покана да представи работата си в галерия Синтезис.
Хомо техникус е ходещ изправен примат от семейство Човекоподобни (Hominidae), живеещ в симбиоза с машините. Има силно развито желание да е в крак с новите технологии и да притежава дигитални устройства. ДНК анализите показват, че Хомо техникус се появява в началото на XX-ти век, а днес обитава всички континенти. През 2022 г. популацията му наброява около 7,9 млрд. души.
Изложбата Homo technicus
Изложбата включва фотографии на различни органи и части от тялото на Хомо техникус, които Цветелина Димитрова сглобява от компютърни компоненти.
Съпътстващи събития
5 февруари (събота), 11:00 ч.
Хомо техникус – Детска работилница с Цветелина Димитрова
за деца от 8 до 12 год. с предварително записване
24 февруари (четвъртък),16:00 – 20:00ч.
Библиотека Фотосинтезис
Фокус: Фотография и технологии
Проектът (www.homotechnicus.net) изследва взаимодействието между хората и технологиите. Електронните устройства са част от ежедневието на съвременния човек, той прекарва голяма част от времето си в онлайн пространства да работи, да се информира, да се забавлява. Границите между реалното и виртуалното се преплитат. Технологиите зад виртуална и добавена реалност, хипер-свързани среди, механично зрение, изкуствен интелект, компютърно генерирани изображения, генеративни сравнителни мрежи са далеч по-навлезли в живота ни, отколкото си представяме.
През 1990 г. изпълнителният директор на Гугъл, Ерик Шмит, прогнозира, че ХХI-ви век ще бъде синоним на това, което той нарича „икономика на вниманието“ и че най-успешните глобални компании ще са тези, които достигнат до максимален брой „очни ябълки“, с които да са в непрестанна връзка и държат под постоянен контрол.
По късно, през 2020 г., в лекцията си „Augmented Photography“ швейцарският преподавател Мило Келер споделя: „Забелязали сте, че информацията консумира времето и вниманието на възприемащите я. Изобилието от информация отслабва вниманието и се нуждае от ефективното му локализиране. „Икономиката на вниманието“ е фундаментален критерий, приет от големите мултинационални компании, които управляват чрез онлайн интеракции. Гиганти като Епъл, Гугъл, Фейсбук, Амазон и Майкрософт доминират информационния поток под претекст, че предлагат безплатни услуги. На теория ние може да си мислим, че сме част от споделена икономика, но на практика всички ние, производители и консуматори на съдържание, работим за тези мултинационални компании безплатно.“
С голяма доза чувство за хумор Цветелина Димитрова ни провокира да си отговорим на въпросите: “Превръщаме ли се постепенно в нов тип човек – Хомо техникус?”; “Доколко сме Хомо и доколко сме Техникус?”; “Какъв тип Хомо техникус сме?”; “За кого „работим“ в онлайн пространството?”;
“Колко време отделяме на хората и колко – на технологиите?”.
За авторката
Цветелина Димитрова е родена през 1989 г., живее и работи в София. Завършва бакалавърска и магистърска степен „Компютърни системи и технологии“ в Техническия университет – София. Работи като програмист и преподавател към академия Никола Тесла. Интересът ѝ към фотографията я отвежда в школата за съвременна фотография Photoconcept.
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.