Вернисаж: 9 февруари, вторник, 17:00 ч. – 20:00 ч., Галерия „Васка Емануилова“

К. Панчева, В. Емануилова, И. Бешков, Н. Балкански, Д. Димов (отпред),
Париж, 1939

Васка Емануилова и града на изкуството през 1939
Изложба: 9 февруари – 11 април 2021

Изложбата „Срещи в Париж“ се фокусира върху една важна тема, която неизказано, но категорично ръководи тенденциите в българското изкуство от втората половина на ХХ в.

За българските творци имагинерният Париж е въплъщение на „възжеланата“ европейска модерност, търсеща опора в наследството на античността, колебаеща се между авангарда и традиционализма.

Васка Емануилова, Рисунка от Лувъра, 1939,
хартия, молив, 27 х 19 см, Галерия „Васка Емануилова“

През лятото на 1939 г. в тримилионния световен културен център се среща голяма група български специализанти, т.нар. „българска колония“. Сред тях е и Васка Емануилова, за чието пътуване съдейства първият секретар на Френската легация в София, Жан Белен.

Ненко Балкански, Парижки прозорец, ок. 1940, м. б., пл., 65,5 х 49 см, ХГ Казанлък

Заедно с Ненко Балкански, Иван Фунев, Илия Бешков, Ангел Вълчанов, Кирил Кръстев, Асен Разцветников, Васил Гачев и много други тя посещава музеи, катедрали, архитектурни паметници в Париж и околностите, в неделните екскурзии разглежда замъците по поречието на Лоара, общува с отдавна живеещите във Франция Георги Бакърджиев, Георги Попов (Джон), Жорж Папазов.

Георги Попов (Джон), Жена в черно, 1933, м. б., фазер, 65,5 х 81,5 см, частна колекция

За нея това е първото и последно напускане на родината и видяното през тези месеци има огромно значение за развитието ѝ като скулптор. Малко преди немската окупация на Париж, Васка Емануилова се връща в България и от този момент е най-известната и продуктивна българска жена скулптор.

Васка Емануилова, Портрет на мадам Белен, 1936, теракота

Изложбата дава възможност за бъдещо изследване, а повод за нея е неиздаден ръкопис на Васка Емануилова, в който тя описва пътуването си и перипетиите при връщането в родината.

Експонирани са 42 произведения (скулптура, рисунки и живопис) на автори, пребивавали в Париж през 1930-те или свързани с „парижкия дух“ – Ненко Балкански, Георги Попов (Джон), Донка Константинова, Илия Бешков. Особен интерес представлява непоказван досега цикъл рисунки, илюстрации на Илия Бешков към книгата „Париж, роман-хроника“ на Тодор Генов. Заедно с други, непоказвани до момента произведения на Васка Емануилова от фонда на галерията и частни колекции са включени и бележниците, в които тя скицира своите впечатления от парижките музеи.

  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (0%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук