Банкси превзе Париж!,
гръмнаха световните медии, макар графитите, с които френската столица осъмна в Деня на бежанците и през следващата седмица да са поставени съвсем дискретно и да не крещят с размери и цветове.
Изглежда, че това, което световно известният бристолски артист, криещ се зад псевдонима Банкси (Banksy), отново успя да превземе, развълнува, скандализира или въодушеви са умовете на зрителите на изкуството му. С послания и противоречиви образи.
И докато изследователи разсъждаваха върху автентичността на творбите, подобно на изкуствоведа и писател Пол Арден, отбелязал: „Това е напълно в стила на Банкси от 2000 г. – специфичният рисунък, цветът, може да се каже, че е творба на Банкси или негово много добро копие“, то самият уличен артист отбеляза в социалните мрежи, под снимката на плъх, яхнал макетен нож:
„Петдесет години от въстанието в Париж 1968. Родното място на модерното стенсил изкуство“.
Банкси „превзе“ Париж
Отвъд художествените достойнства и естетиката, напомнящи на един по-ранен Бански, хората са развълнувани предимно от посланията. Безспорно най-коментираният образ е този на малко чернокожо момиче, което пръска с розова боя върху свастика.
Това е първата рисунка, появила се на Световния ден на бежанеца в близост до вече закрит мигрантски лагер в Париж. В краката на малкото момиче лежат намачкано одеяло и плюшено мече, намеквайки, че то е бездомно. Графитът е ярък коментар на мигрантската политика на Франция и целия ЕС, а мястото е избрано не случайно, защото се смята, че заради закриването на центъра, както и на няколко други, около 2 хиляди бежанци спят под мостовете и по улиците на Париж.
Друг графит, с който осъмна френската столица е артистичната интерпретация на Банкси на известната картина на Жак-Луи Дейвид – Наполеон, пресичащ Алпите.
Бристолсксият артист обаче е увил своя Наполеон плътно с наметалото му, включително и лицето. Част от коментарите свързват образа със забрана за забулване във Франция от 2010 г., докато други говорят най-общото за времената на жестокост и безразличие, в които живеем.
Алчността и жестокостта са тема и на друга рисунка, появила се близо до Сорбоната. На нея човек, в строг костюм, предлага на куче кост, докато крие трион зад гърба си. Кучето е без една лапа, което навява зловещата мисъл, че кокалът е от отрязания му крак.
Последните три малки рисунки се свързват с характерния за почерка на Банкси плъх, който пък е вдъхновен от творчеството на парижкия художник Блек Льо Рат (един от основоположниците на графити културата в Париж през 80-те години).
Бристолкият артист ги е поставил в града, така че да си взаимодействат с местните графити и фасадите на сградите. И макар да изглежда сякаш се е забавлявал с това, те също крият социални и политически послания…
Още послания и предизвикателства от Банкси:
Последното предизвикателство на Банкси иронизира “Smart” любовниците
Банкси подари графит на училище с думите: Винаги е по-лесно да получиш прошка вместо разрешение
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.