RASSIM

„Художникът трябва да е честен.“

В това е убеден Красимир Кръстев – RASSIM®. И в изкуството си е пределно честен. До степен (почти) да не работи с модел и платно, а със себе си. С тялото на художника, а днес и с холографския му код.

Роденият през 1972 г. Красимир Кръстев завършва експериментална паралелка с изобразително изкуство. Не го приемат веднага в Художествената академия и му се налага да отбие, задължителната тогава, военна служба. Периодът в казармата си спомня като „пълен разпад“, а по-късно ще го преживее повторно, но като художествени проекти – емблематичните „Дрога“ и „Корекции“.

Веднага след казармата е приет в НХА и завършва живопис при проф. Валентин Колев и проф. Божидар Бояджиев. Още по време на следването си измисля артистичното име RASSIMиме в името, както го нарича художникът – отново изработено като творба (Раждане на името, 1993) за изложбата „Нови имена“. След години, подготвяйки се за нов проект, разбира, че „расим“ е дума с арабски корен и означава

творец, създател и художник.

През същата 1993 г., все още студент във втори курс,  печели наградата на Съюза на българските художници на традиционния Есенен салон. Картината му, наречена “…астие”, представлява черга от неговия регион, опъната на подрамка, върху която е написано едно огромно “Щ”. Макар и наградена като живопис, работата му още тогава подсказва, че RASSIM ще твори в полето на идейните изкуства.

RASSIM® Красимир Кръстев, …астие, 1993. Акрилни бои върху черга, 100 х 100 см.

RASSIM твори и мисли в идеи. Чисто художнически идеи, изразени със съвременни средства. През 90-те, които определя като „пълни с ентусиазъм“ е сред първите, създаващи концептуално изкуство у нас. Работите му трудно могат да бъдат ограничени в понятия като първорманс, видеоарт или раздвижен автопортрет. Те винаги са нещо повече…

През 1995 г. в София, заедно с Хубен Черкелов, Георги Тушев, Свилен Стефанов, Косьо Минчев, Генади Гатев, Иван Кюранов и Стефан Банков създават група със собствени идеи и възгледи за съвременното изкуство, а по-късно и едноименната галерия “XXL”.

Това е и времето на първите радикални, революционни и „скандални“ (както ги наричат) проекти на RASSIM.

В „Дрога“ преживява отново един от най-трудните за него периоди, но като художествен акт.

Следват „Корекции 1996-98“, в които извайва триизмерна скулптура, отговаряща на съвременния естетически идеал за красиво мъжко тяло. От себе си. Отново безкрайно честно, без да ползва модел, за да изрази собствените си идеи.

За да го постигне тренира в продължение на една година, със специален бодибилдинг режим, режим на хранене и на съня. Документира с фотография и видео, а по късно създава портрети върху кадри от филмите и представя проекта със специални инсталации.

RASSIM® Corrections 1996-98. installation view, ON YOUR MARKS. Body -Sport and Society DHM-Drezden, 2011, Germany

Следват „Корекции 2, 2002“ – проект, в рамките на който RASSIM се обрязва в Швейцарска клиника, а актът е заснет на видео. Художникът не е „скандален“ самоцелно. В проекта му има социален и дори политически коментар, но водещото е идеята. Идеята за мултирелигиозен, свободен човек.

Целта му не е да сменя, да се отказва или да приема други религии. RASSIM си спомня отношението към малцинството на мюсюлманите в Плевен, където е живял дълго време и казва, че разбира историческите причини към тях да се култивира омраза. Но той имал много приятели след българските турци, прекрасни хора. „Корекции 2“ нарича и молба за прошка, заради Възродителния процес.

„Ако Бийтълс пеят, че няма Бог, то аз исках да кажа, че, ако го има, Бог трябва да е един“.

RASSIM® Корекции 2, 2002

Днес RASSIM работи с две нови, измислени от него техники – рисува с урина и с петрол. Работата му отново изразява идеи и концепции – художникът използва холографския код на тялото (урината) и холографския код на земята (петрол и отработено моторно масло). Прави боите си сам, също като старите майстори. В опит

„да върна живописта към това да описва живота с тоновете на съвременността“.

В някои от последните му серии концепцията изглежда така:

Органични картини 

Маслена живопис

Сред техниките и идеите, с които експериментира се нареждат и пейзажите му с морска вода.

RASSIM®, Sea Black 2009. Sea Black Series.2016-2009, sea wather on paper, 50 x 70 cm

RASSIM®, ​Sea Black, 2015. Sea Black Series. 2016-2009, sea wather on paper, three of ten panels 70 x 100 cm (each)

Изложби

RASSIM е бил представян в много самостоятелни и групови изложби у нас. Списъкът на тези в чужбина също е впечатляващ. Сред самостоятелните се открояват:

  • Rassim number one, horse champ Gallery, Страсбург, Франция, 2005 г.
  • SAVE – action, Blood & Honey – Future’ s in the Balkans, Sammlung ESSL, Виена, Австрия, 2003 г.
  • Corrections 2, Belluard Bollwerk International (BBI), Фрибург, Швейцария, 2002 г.

Участвал е и в редица международни групови изложби:

  • ON YOUR MARKS. Body-SPORTS AND SOCIETY, DEUTSHES HYGIENE-MUSEUM,, Дрезден, Германия, 2011 г.
  • { Poem 88 }, Taner – Hill Gallery, Атланта, САЩ, 2011 г.
  • Transitland. Video Art from Central and Eastern Europa 1989-2009. Transmediale, Берлин, Германия, 2009 г.
  • 26-о биенале Сао Пауло, Бразилия, 2004 г.
  • Shake the Limits, Национален музей на съвременното изкуство, Букурещ, 2004 г.
  • Writing Identity. Autobiography in Art. Galerie fur Zeitgenossische Kunst, Лайпциг, Германия, 2003 г.
  • Body and the East, EXIT ART, Ню Йорк, 2001 г.
  • After the Wall: Art and Culture in post – Communist Europe, Moderna Museet, Стокхолм, 1999 г. и мн. др.

В книгата „Автобиографии“ на Барбара Щайнер и Джун Янг името му е поставено редом с това на Джеф Кунс, Анди Уърхол и Синди Шърман (Steiner, Barbara and Yang, Jun. AUTOBIOGRAPHY, London, Thames & Hudson, 2004, 54-57).

Макар да казва, че „малко изложби задават въпроси вече“, в момента RASSIM участва в две такива – „Спорът за реалността“ в Съюза на българските художници на Шипка 6 и „Минало и настояще на един контракултурен разказ. Група XXL“ в Националната художествена галерия.

На „Спорът за реалността“ се представя с непоказвана досега творба от серията Маслена живопис – негова интерпретация на картина на Буше, изпълнена с новата техника, петрол и отработено масло върху платно.

RASSIM®, Old Paintings, Boucher, Diana after the bath, 2015-1752. From the Oil Paintings series, used motor oil, petrol on canvas, 140 x 190 cm

В Националната художествена галерия можем да го видим с няколко творби, избрани от RASSIM, така че да са свързани с него като художник и човек – портрет на Последния куратор, както авторът нарича Харалд Зееман, нарисуван с урина, и Едно от лицата на аутизма – портрет на неговата племенница, нарисуван с петрол.

На същата изложба в НХГ са представени и:

Повече за емблематичните си проекти и новите техники, за философския си проблем със живописта и днешните търсения и експерименти, RASSIM разказва във видео интервюто:

Снимки: архив на RASSIM®

До срещата с RASSIM ни доведе поредицата (Не)познатите визуални артисти на България. С всички гости в нея може да се запознаете тук.

Повечето ни читатели намират статията за плашеща. А ти?
  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (33%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (33%)
  • обезпокоителна (33%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук