Как възприемате Партенона в Атина?
Древногръцки храм, превърнал се в символ на демокрацията? Или арт инсталация, ознаменувала свободата на мисълта и словото, неизменно принудена да преодолява цензурата?
Колкото и да е учудващ последният отговор, той е съвсем верен. За концептуалният артист Марта Минухин (Marta Minujín), както и за десетките хора, включили се в изграждането на инсталацията й, като част от фестивала Documenta 14 в Касел, Германия.
Аржентинката почти е завършила своя Parthenon of Books, създаден от 100 000 забранени книги. Архитектурната реплика на Партенона в Атина все още е в процес „на стоеж“, а публиката на фестивала продължава да носи томове от някога (или дори все още) преследвани издания, които се прикрепват с прозрачно фолио към конструкцията.
В началото на проекта си, с помощта на студенти от Университета в Касел, Марта идентифицира 170 заглавия от цял свят, които в даден момент са били (или все още са) забранени в различни страни, но пък се разпространяват свободно в други. Вече е събрала 100 000 копия от тях и моли за още…
Концептуалният артист вярва, че като поставяме цензурирани издания върху реплика на Партенона – структура, символизираща демокрацията – можем да преразгледаме ролята на политиката в опита й да повлияе на мисълта.
Надграждайки концепцията си, разполага Партенонът на книгите на място, на което нацистите изгарят 2 000 книги като част от така нареченото „действие срещу негерманския дух“. Това е напомняне, че писменото слово е било използвано за целите на властта и цензурата в хода на цялата ни съвременна история.
За същото красноречиво говори и факта, че инсталацията в Германия всъщност е артистично повторение на Партенона на книгите, първоначално построен от Марта в Аржентина през 1983 г. Тогава тя издига над 25 000 книги, забранени от военната хунта на Аржентина на площад в южната част на Буенос Айрес.
Новото въплъщение на Партенона на книгите е в процес на изграждане от октомври 2016 г., официално открито е през юни 2017 г., а публиката има възможността да го види и да се включи в дострояването до септември т.г.
„В своите проекти, предназначени за масово участие Минухин преоткрива първоначалната стойност на колективното съкровище; Тя разтапя споделения капитал обратно в културна валута без остатък; […]
С буквалното накланяне на символите, Минухин не само дава нов смисъл на тези паметници, тя им предлага нова чувственост“
, пише кураторът Пиер Бал-Блан за арт инсталацията на Марта Минухин.
Партенон на книгите
Източник: Documenta 14 Website | Facebook | Instagram
Арт инсталацията ни напомни за една удивителна книга, разрешена в САЩ едва през 1966 г., във Великобритания през 1970 г., но недостъпна и до наши дни в Австралия, Южна Африка, части от Близкия и Далечния изток:
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.