Поредицата (Не)познатите визуални артисти на България – поела по своя път, със свой собствен ритъм, ръководена от самите творци, препращащи ни един към друг – ни среща с талантлив художник и 3D артист.
Запозна ни неговият колега Евтим Тодоров, но ние бяхме забелязали работа му от афиша на тазгодишния фестивал на анимационния филм “Златен кукер“. Да си поговорим и да разгледаме работата му!
Кой е Русен Нанов и какво го вълнува като визуален артист?
Де да знаех… Да речем, че съм просто човек, който обича да рисува.
В момента работя като художник-аниматор в една от най-големите фирми за казино игри. Работата е много интересна, но има, както своите предизвикателства, така и своите ограничения.
Също така се занимавам с концепт арт и това е посоката, в която искам да се развивам. Мисля, че концепт арта е една от най-важните стъпки за изграждането на добър визуален продукт. Без добри идеи и разработка на концептуално ниво, игрите и филмите не биха имали това визуално богатство, което ги прави такова силно преживяване.
Завършил си индустриален дизайн. Звучи доста различно от това, с което се занимаваш в момента. Помага ли ти все пак в работата?
Мога да кажа, че това образование ми помогна доста, за да намеря посоката, в която работя в момента.
Основното, което ми даде е срещата с много прекрасни хора и досега, с много 3D програми – SolidWorks, AutoCad, Simens NX, Rhinoceros, 3D Studio Max….
Повечето от тези софтуери не се използват за концепт дизайн, но е полезно човек да ги пробва. Това дава представа за разликите между софтуерите и много добри базови познания, които в последствие човек да доразвие.
3D или 2D? Кое е любимото ти поле на изява и защо?
Кафе или мляко?… често харесваме и двете и ги съчетаваме, от което се получава добър резултат.
Харесва ми да работя в 3D програми, но не обичам да текстурирам и да губя време в технически неща. За това е много по-лесно и приятно да се комбинират 2D и 3D програми в работния процес.
Например ZBrush и Photoshop или SketchUp и Photoshop… И това не е нещо, което аз съм си измислил, а е стандарт за работа на много големи студия.
Резултатът от концепт-арт процеса е почти винаги 2D изображение, затова работя основно в 2D среда. Казвам „почти“, защото от година-две и това се променя и все по-често се правят 360-градусови, панорамни илюстрации.
Технологиите постоянно еволюират и се сливат една с друга и човек трябва да е технически подготвен, за да е в крак с времето.
Какво според теб прави 3D персонажите толкова въздействащи – обемите, текстурите, чувството за реално присъствие?
Мисля, че възможността за създаване на чувство за реално присъствие е основният инструмент, който прави 3D персонажите, толкова силно въздействащи.
Иначе, на шега бих казал „Липсата на фантазия у хората“ … но всъщност истината е, че 3D програмите ни дават възможността, да хиперболизираме, да огъваме реалността, да градим несъществуващи и невиждани неща.
Всичко това подсилва визуалните изживявания и прави досега с един филм или игра много по-силен и въздействащ.
Наскоро беше лектор на Международния фестивал на анимационния филм “Златен кукер – София”. Бил си лектор и на много други форуми. Харесва ли ти да преподаваш усвоеното като 3D и 2D артист? Изненадват ли те присъстващите понякога – с въпроси, с отношение…?
Много съм благодарен на организаторите на фестивали като „Златен кукер“ , „Вижън“ и „Футуро“, които ми дават възможност да съм част от тези страхотни събития. Мисля, че знанията могат да направят хората и средата, около нас по-добри и затова споделям това, което знам. Харесвам интеракцията, контакта с хората, енергията на тези форуми.
Мисля, че повечето от тях се забавляват на моите лекции, а също така, че са им полезни. Срещам супер интересни хора. Например на последната ми лекция, срещнах Светльо, който се оказа инженер, проектиращ самолетни двигатели в Германия. Просто беше използвал свободното си време да дойде на този майсторски клас, защото има влечение към визуалните изкуства и фотографията.
Настина е забавно да се ходи по такива събития, независимо дали си лектор или слушател. За тези, които не са били на лекциите ми, мога да кажа, че на сайта ми могат да намерят някои безплатни 3D ресурси и полезни линкове. Засега ресурсите са малко, но в бъдеще ще има още.
Спечелил си награда в категория „Компютърна графика“ на международния форум за дигитални изкуства Computer Space. За коя/ кои твои графики?
Това е първото ми участие в този конкурс. Спечелих второ място в категорията „Компютърна графика“ с работата ми „Red Gate“.
Доста е мрачничка тая картинка. Май трябва да правя по-цветни и весели неща, ама не ми идва отвътре.
Можеш ли да откроиш любими твои проекти? А по какво работиш в момента?
Харесвам работите си „Red Gate“ и „Search the direction“. Всъщност, веднага след като направя нещо, спирам да го харесвам, а с времето постоянно откривам неща, които бих направил по друг начин. Въпреки това, никога не се връщам и не преправям старите си работи. Просто всяко изображение е момент, отрязък, етап, настроение. Калпави или не, оставям ги каквито са си.
В момента се занимавам с 3D фрактали. Искам да ги включа в работата си. Мисля, че могат да дадат допълнително богатство и наситеност на изображенията. В концептуалните рисунки за филма „Пазители на Галактиката 2“ са включени такива елементи и наистина стоят добре.
Евтим Тодоров, който ни изпрати при теб, искаше да те попита дали си си представял, че някога ще се занимаваш само с рисуване. Какво би му отговорил?
Рисувам от дете и винаги съм обичал да го правя. Дълги години се занимавах със съвсем различни неща, но намерих начин да се върна към рисуването и ще продължа да рисувам.
Напоследък реших отново да рисувам с молив, а не само дигитално. Повярвайте, не е като карането на колело. Определено се забравя.
А ти какво си искал винаги да попиташ и кого?
Бих искал да попитам Дияна Нанева, дали би направила концепт арт за игра.
Отдавна влюбени в работата й, обещаваме да й зададем този и още няколко въпроса. Очаквайте продължение!
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.