От 16 до 19 май на различни места в София ще се проведе 4-тата Българска танцова платформа (БТП) на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“. В течение на четири дни форматът ще покаже работата на 15 български автори, творящи в полето на съвременния танц и пърформанс – Анна Данкова, Вили Прагер, Виолета Витанова, Галина Борисова, Живко Желязко, Ива Свещарова, Иво Димчев, Искра Проданова, Марион Дърова, Росен Михайлов, Силвия Чернева, Станислав Генадиев, Стефан А. Щерев, Стефани Ханджийска и Християн Бакалов.
За да се запознаят с българската танцова сцена, в страната пристигат над 40 международни гости – селекционери на водещи танцови фестивали и институции, както и критици и танцови изследователи от цял свят. Организаторите отправят и изрична покана към всички сценични и културни институции в страната да се възползват от възможността за тази интензивна среща с българската независима сцена. За да бъде тя лесно достъпна за българската публика е предвиден фестивален билет на цена от 90 лева, даващ достъп до 10 събития от програмата на платформата.
Ден 1, 16 май (четвъртък):
Българската танцова платформа започва на 16 май в 17 ч. в Сцена „Дерида“ с хореографската работа в процес на Искра Проданова „Отражения“. Вдъхновена от концепцията за осцилация, тя разгръща на сцената една своеобразна поема, изградена от физическо и метафизично движение напред и назад, навън и навътре, резонанс и дисонанс, в далечното и близкото, в светлото и тъмното.
От 19 ч. в РЦСИ „Топлоцентрала“ е време за „Оратория“ на Анна Данкова. Стъпвайки върху своята нео-драматургия, изградена от музикални артикулации в разнообразни жанрове – от операта до траша и хардкора – представлението конструира съвременен танц от жестовете, които използваме, докато говорим. Така „Оратория“ реконструира един универсален протоезик, разбираем от всекиго, който отваря пространство за изследване на причините и функциите на речта като човешки феномен.
Първият ден на БТП завършва в 20:30 ч. в „Топлоцентрала“ с дебютното представление на Силвия Чернева – „Критична маса“. Представлението изправя трима изпълнители пред критичен проблем: висящи във въздуха, те трябва едновременно да държат масата си да не падне и да вечерят на нея. Така, насред постмодерната криза на индивидуализма, в която обсесивното преследване на собствените ни нужди понякога ни оставя висящи в безтегловност, представлението изследва илюзията за самодостатъчност и поставя въпроса дали ако искаме да имаме собствената си индивидуална свобода, понякога не се налага да държим масата, за да може някой друг да има своята.
Ден 2, 17 май (петък):
Вторият ден на БТП започва в 17 ч. с най-новото представление на Ива Свещарова и Вили Прагер: „Еуфория на болестта (или прекрачване на микроскопичните граници)”. В него те се вглеждат с един от най-малките, но на мощни патогени, познати на човечеството, променял хода на историята му не веднъж: вирусът. Механизмите на нападение и разпространение на заразата се разкриват на сцената чрез поредица от плавни сцени, подчертаващи адаптивността и непредсказуемостта на вирусното присъствие. Представлението обаче надхвърля буквалното и преплита прозрения и интуитивен опит от срещата с непознатото, създавайки сценична среда, в която неминуемо вирее и еуфория, която при завладяването на клетката създава предпоставки и нашественикът, и гостоприемникът да изпитат удоволствие и наслада.
Денят продължава в „Топлоцентрала“ в 19 ч. с българската премиера на “Metch“ на Иво Димчев – концерт, изложба, аукцион, упражнение, свръхпроизводство на картини, обсебващ диалог с публиката и, разбира се, музика, за който авторът предупреждава: „зная, че много хора идват на моите представления, защото харесват песните ми. Но за съжаление тези хора ще трябва да преживеят или да се разбият в много сложната ми и непредсказуема връзка с театъра, танца, политиката и съвременното изкуство.“
Вечерта завършва в 20:30 ч. с представлението, което току-що донесе награда ИКАР за „Съвременен танц и пърформанс“ на Галина Борисова и Теодора Попова – „Есмералда и Раймонда“. Чрез цитати от различни вариации, сола или дуети, избледнели достатъчно, но пък ситуирани в стабилна конструкция, представлението съвместяват на пръв поглед несъвместимото: класическо и модерно в следствена обвързаност, която понякога е фатална, друг път нелепа или просто неизбежна.
Ден 3, 18 май (събота):
Третият ден от БТП започва в 15 ч. в Гьоте-институт с прожекцията на филма „Нонумент 2.0“, разказващ за радио-балета на Стефан А. Щерев и немския колектив LIGNA, състоял се при Парк-паметника на българо-съветската дружба във Варна през октомври 2022 г. „Нонумент“ е трилогия, в която водеща е темата за паметниците, изгубили значението си във времето и превърнали се в резултат от места за памет и почит в такива за преклонение пред идеологически митове и удобни исторически разкази.
От 17 ч. следва „84 Разговора“ на Стефан Ханджийска в Сцена „Дерида“. 84 е необходимият брой разговори, за да се затвори успешно една сделка в корпоративния свят на продажбите. Тръгвайки от тази формула, представлението поставя въпроси за връзката между пазара и танцовия труд; за тялото на танцьора, което едновременно извършва този труд и е негов продукт; за условията на работа и живот; за успеха и преумората в епохата на късния капитализъм. „Всеки билет за „84 разговора“ е инвестиция, която се възвръща под формата на танцови фантазии, лични истории, танц по телефона, сексапил и наръчник за оцеляване в капитализма.“ – кани лично хореографката.
Третото представление в третия ден на БТП е „Не мърда“ на хореографа Живко Желязков с начален час 20:30. Въпросът „Как да живеем?“ сякаш е способен да преодолее физичните закони. В търсене на отговора му двама герои успяват да се срещнат, въпреки че единият е в непрестанно търсене и движение в права линия, а вторият съзерцава неподвижно. Детайлите около тази среща са сърцевината на визуалния танцов пърформанс „Не мърда“, вдъхновен от едноименната пиеса на френския писател Еманюел Дарле.
Вечерта продължава и с партито “Chillov Live & DJ Set” от 22 ч. Познат ни като автор на музика за десетки представления от съвременната изпълнителска сцена, Цветан Момчилов застава от другата страна на прожекторите за незабравима музикална и танцувална вечер.
Ден 4, 19 май (неделя):
Последният дена на БТП започва в 15 ч. с “one two” на Християн Бакалов, което той описва като „релативистична онтология на човешките взаимоотношения, представена чрез танцови движения, в условия на имерсивен пърформанс“. Спектакълът се случва в пълен мрак, като петимата изпълнители са в състояние на физически транс, предизвикани от холотропно дишане и изпълняваните от тях движения. По време на това трансформиращо преживяване зрителите ги наблюдават, движат се свободно и снимат драматургичното развитие на спектакъла, оборудвани с камери за нощно виждане.
Следва антиутопичния проект за трансформация на абстрактното в конкретно и на невидимото във видимо “Saline Nebula” на Станислав Генадиев и Виолета Витанова в клуб „Дом“ от 17 ч. Хаос, самота, но и красота полепват по погледа на зрителите, докато хореографията превръща едно подобие на сянка в истински образ и в материя на сцената.
4-тата Българска танцова платформа завършва ярко с „Код Червено“ от 20:30 ч. в „Топлоцентрала“. С това представление хореографката Марион Дърова изследва ефектите, които има погледът върху тялото – тялото, като участник в публични акции, протести, хепънинги, пърформанси и сценични презентации. Представлението проследява моментите, в които тялото от субект се превръща в обект на погледа и наслаждението, което рефлектира в него. В „Код Червено“ Погледът става съавтор на нашето Аз, което фантазира да бъде видяно – погледът като Бога без който не съществуваме, защото не сме видени.
През цялото време на БТП, всеки ден от 16 до 19 май от 10 до 18 ч., посетителите на Националната галерия „Квадрат 500“ могат да се насладят на най-новия проект на хореографа Росен Михайлов – „Виртуални тела“. В него, емблематични произведения на български автори от постоянната експозиция на галерия и големи дози съвременен танц и дигитални технологии събират 20 български хореографа от различни поколения в незабравимо танцово преживяване. Всеки от тях създава кратка авторска миниатюра, провокирана от преживяването на конкретно произведение на изкуството, която е предварително заснета на видео. Посетителите на галерията могат да се докоснат до тези танцови „картини”, като сканират с мобилните си устройства QR кодовете към всяка от тях.
Освен с провеждането на 4-тата Българска танцова платформа, 17-тото издание на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“ превръща мотото си „Повече от един танц“ в действие и с вълнуващата си международна програма, както и с Образователната програма „Без дистанция”. Пълната програма на всичко предстоящо от 7 до 23 май може да откриете на antistaticfestival.org, както и да научите повече в Инстаграм (@antistaticfest), Фейсбук (@antistatic.international.festival), Tик-Ток и в YouTube канала на фестивала.
–
Международната програма на фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“ 2024 се организира от Фондация „Брейн Стор Проджект” и Сдружение „Номад Денс Академи България” с финансовата подкрепа на Министерство на културата, Гьоте-институт България, Столична община – Календар на културните събития, Национален фонд „Култура” по програма „Целева подкрепа „Творческа Европа“, проект SEEDS-South-East European Dance Stations, съфинансиран по програма „Творческа Европа“ на Европейския съюз, и в партньорство с РЦСИ „Топлоцентрала”, Сцена „Дерида”, Национална галерия „Квадрат 500” и Клуб „Дом“.
Българска танцова платформа се осъществява с финансовата подкрепа на Министерство на културата.
Образователна платформа „Без дистанция” 2024 е част от проекта „Life Long Burning – Future Lost and Found (LLB 3) и се осъществява с финансовата подкрепа на Програма „Творческа Европа” на Европейския съюз, Национален фонд „Култура” по програма „Целева подкрепа „Творческа Европа“, в партньорство с Гьоте-институт България.
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.