В навечерието на Световния ден на танца (29 април), на 28 април от 18:00 часа Зала 5-Сцена бар на „РЦСИ Топлоцентрала“ ще се състои премиерата на новия брой на единственото българско „Списание за танц“, което излиза от печат веднъж годишно от 2019 г. насам.
След като с броевете си дотук изданието потопи читателите в темите за „Красотата в танца“, „Танцът и други изкуства“ и „Танцът и политическото“, брой 4 се вглежда в „Танц и музика: нови отношения“.
Теми и акценти в брой 4 на „Списание за танц“
Като част от полифоничното разглеждане на водещата тема на броя, композиторът и изследовател Ангел Симитчиев ни прави свидетели на един от редките разговори между него и други четирима от най-отличителните съвременни български композитори на електронна музика за танцовата и клубната сцена: Цветан Момчилов, Станислав Генадиев, Емилиян Гацов-Елби и Иван Шопов. На страниците на броя те споделят повече за творческия си процес и „правилата на играта”, които сами пишат всеки път, работейки по следващо съвременно танцово представление или друг проект.
Композиторът Асен Аврамов пък ни запознава със своя възглед за сценична музика и за експерименталния дух на 80-те години с разказ за някои от първите опити за взаимодействие между електронната музика и танца у нас. В същото десетилетие се разгръща и въведението във фоторазказа на Стефан А. Щерев, изграден от архивни кадри, предоставени от Нели Недева-Воева и Стоян Гребенаров, които показват духа на рок концертите из различни български градове. Някъде там възникват хибридни жанрове като „ню уейв хоро“, а начинът, по който телата на хората се изразяват започва осезаемо да се променя.
Хореографките Мила Искренова и Галина Борисова, за чието творчество музиката има огромна значение, също споделят своята перспектива към темата. Броят обръща и специално внимание на революционера Джон Кейдж. Музикалният теоретик Питър Прайс и хореографката Меган Бридж коментират на страниците на списанието неговия принос, както и значението на музикалния минимализъм и клубната музика за съвременния танц.
„В настоящия етап от революцията е оправдан здравословен произвол. Трябва непременно да се експериментира, като се удря по нещо –ламаринени тигани, купи за ориз, метални тръби – по всичко, което ни попадне. И не само да се удря, а и да се трие, да се смачква, да се извлича звук по всеки възможен начин. С една дума – трябва да проучваме материалите за музика.“ – прочитаме да настоява самият Кейдж пред “Dance Observer” през 1944 г. в един от откъсите от негови текстове, които за пръв път излизат на български език в брой 4 на „Списание за танц“.
Изданието надниква и в студиото на световноизвестната хореографка Саша Валц, представя новия директор на Националната балетна трупа Александър Александров, среща ни с утвърдилия се на световната сцена български хореограф Димо Милев и чества юбилея на дългогодишната ръководителка на балет „Арабеск“ – хореографката Боряна Сечанова. Брой 4 обръща внимание и на актуални теми като пространствата за танц, както и предлага критически реакции на част от премиерните заглавия от изминалия сезон.
Повече за съдържанието на тазгодишното издание и броевете дотук може да научите на dancemag.eu, както и на @dancemageu във Фейсбук и Инстаграм.
„Списание за танц“ e инициирано от фестивал „Антистатик“ в рамките на европейския проект „Life Long Burning“, финансиран от Програма „Творческа Европа“ на ЕС. Реализира се от „Брейн Стор Проджект“ и „Номад Денс Академи – България“ с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“.
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.