Очакваме откриването на 23-тия София Филм Фест, на 7 март, в Зала 1 на НДК, притаили дъх, нетърпеливи да разберем какво е „Да ходиш по вода“.
„Да ходиш по вода“ на Андрей Паунов открива 23-тия София Филм Фест
С безпрецедентна интимност и достъп до Христо Явашев – Кристо и неговия екип, филмът на Андрей Паунов проследява процеса по реализирането на един от най-мащабните арт проекти създавани някога.
„Да ходиш по вода“ е представен за първи път на фестивала в Локарно и представлява непосредствен поглед към артистичните търсения и личните взаимоотношения на Кристо, прочут със своите мащабни инсталации. За първи път от кончината на Жан-Клод, неговата съпруга и партньор в творческия процес, Кристо решава да реализира проекта, започнат заедно с нея преди много години – „Плаващите кейове”…
Кристо заедно със съпругата си Жан-Клод са автори на множество неповторими художествени проекти като „Опакования Понт Ньоф“, Париж, 1975-85; „Опакования Райхстаг“, Берлин, 1977-95; „Бягащата ограда“, Калифорния 1972-76; „Портите“, Сентрал Парк, Ню Йорк, 1979-2005; „Чадърите“, Япония и Калифорния, 1984-91; „Заградените острови“, Флорида, 1980-83; Лондонската Мастаба 2016-18.
Андрей Паунов е режисьор и сценарист, познат в цял свят със своите документални филми. Дебютната му творба „Георги и пеперудите“ печели наградата „Сребърен вълк“ на международния фестивал за документално кино в Амстердам IDFA през 2004. Премиерата на „Проблемът с комарите и други истории“ е в престижната конкурсна програма „Седмица на критиката“ в Кан през 2007. Следват награди в Барселона, Карлови Вари, Лондон, Мадрид, Мотовун, Сараево, Висбаден. Третият пълнометражен документален филм на Паунов „Момчето, което беше цар“ беше представен за първи път в програмата на фестивала в Торонто през 2011 година, а на международния фестивал RiverRun през 2012 година спечели Наградата на журито за най-добър документален филм.
На 23-тия София Филм Фест ще се състоят и премиерите на „Ирина“ и „Снимка с Юки“
Ирина на Надежда Косева
След като спечели 9 престижни отличия на международни и национални кинофестивали, дебютният пълнометражен филм на Надежда Косева „ИРИНА” ще има своята дългоочаквана премиерна прожекция и в София.
Филмът разказва историята на младата Ирина, принудена да изхранва семейството си. В момент на безизходица тя се съгласява да стане сурогатна майка. В хода на бременността Ирина преоткрива живота и себе си, разбира какво е да обичаш и прощаваш…
„Акцентът във филма попада върху човечността.
Водещото за екипа при създаването му беше предизвикателството да намерим лъч надежда и доброта в житейска ситуация, която е на ръба на човешкото”, казва режисьорката.
В ролята на Ирина е младата актриса Мартина Апостолова, която дебютира в игралното кино. В останалите роли са Христо Ушев, Ирини Жамбонас, Касиел Ноа Ашер, Александър Косев, Красимир Доков. Сценаристи са Светослав Овчаров, Боян Вулетич и Надежда Косева. Оператор на филма е Кирил Проданов, художник – Ивелина Минева, художник по костюмите – Виктор Андреев, грим – Петя Симеонова, режисьор по монтажа – Нина Алтъпармакова, композитор – Петър Дундаков, звук – Момчил Божков, продуцент – Стефан Китанов.
Снимка с Юки на Лъчезар Аврамов
Режисьорският дебют на Лъчезар Аврамов е създаден по едноименния разказ от сборника на Мирослав Пенков „На Изток от Запада”, излязъл през 2011 г. първоначално в Съединените щати.
„Снимка с Юки” е и първата българска копродукция с Япония.
Сюжетът разказва за Георги и приятелката му Юки, която е японка. Двамата се запознават по време на емигрантския си живот в Канада. След много опити да имат дете, те се решават на ин-витро процедури, като избират да се подложат на манипулацията в България. За да осигури спокоен живот на Юки, Георги я води в къщата на баба си и дядо си на село. За нещастие там двамата стават участници в нелеп пътен инцидент. Трагедията и последиците от нея преобръщат живота им – Георги и Юки ще трябва да намерят отговори за бъдещето си заедно…
По думите на Лъчезар Аврамов филмът е история за
„значението на раждането и смъртта и липсата на смисъл”.
Основната му цел при адаптирането на разказа на Мирослав Пенков е да преведе на езика на киното „необикновеното чувство за детайл, меланхоличния ритъм и прекрасното повествование от литературния първоизточник.”
В главните роли в „Снимка с Юки” са Руши Видинлиев и Кики Сугино. „Това е първият ми филм на английски език, а историята е толкова истинска”, разказва пред българските медии японската актриса.
„Това беше най-трудната продукция, в която съм играл, но се надявам да стане хубав разказ”, писа от своя страна Руши Видинлиев на официалната си фейсбук страница след края на снимките на филма. Сценаристът Димитър Стоянович определя кинотворбата като „дълбок смислен разказ за човешката природа”.
Живи комини на Радослав Спасов
Най-новият филм на Радослав Спасов „ЖИВИ КОМИНИ” (награди за най-добра второстепенна женска и мъжка роли и за музика на кинофестивала „Златна роза”) отвежда зрителя в планинско село, обитавано от столични интелектуалци.
След смъртта си един от тях, бохем и шегаджия, оставя сценарий за погребението си и видеозаписи, с които го режисира. Купил е и място в гробището, където обаче се натъкват на скала… Междувременно в кръчмата от екрана текат неговите изповеди и шеги и скръбната церемония неусетно прераства във веселие. Филм за любовта, която човек оставя и след себе си.
Филмът е с участието на актьорите Ивайло Христов, Мария Коцева, Никола Додов, Валентин Ганев, Иван Савов, Бистра Кечеджиева–Кунчева, Димитър Коцев – Шошо, Борислав Чучков, Христо Бойчев, Ангелина Славова, Илиана Китанова, Рая Пеева, Николай Урумов и др. Оператори са Кирил Проданов и Делян Георгиев, музиката е дело на Веселин Митев.
Радослав Спасов е оператор, сценарист и режисьор. Завършва ВГИК, Москва. Оператор е на 26 филма, сред които култовите „Авантаж”, „Лачените обувки на незнайния воин”, „Мера според мера”, „Време разделно”, „А сега накъде“, „Мъжки времена“, „Вилна зона” и много други. Режисьор е на „Сирна неделя” (1993), „Откраднати очи” (2005), „Пеещите обувки” (2016) и „Живи комини” (2018). Носител е на многобройни национални и международни награди.
Прасето на Шолев
Един от най-добрите и продуктивни български режисьори Драгомир Шолев („Подслон“, документалният „Сега и завинаги“, късометражните „Преди живота, след смъртта“ – с награда Jameson на 9-ия София Филм Фест, „Посредникът“ и др.) ще представи най-новия си независим кинопроект „Прасето“ в основната конкурсна програма.
Филмът разказва историята на един 13-годишен младеж с прякор Прасето, подложен на всекидневен тормоз от страна на съучениците си. Самотен и затворен в себе си аутсайдер, той е свикнал с обидите и не им отвръща. Докато един ден, той инстинктивно нанася един единствен, може би фатален удар…
„За мен е важно да разкажа историята на Прасето и лошите деца.
Знам, че във всеки клас има по едно такова момче. Знам, че често допускаме грешки спрямо другите деца и че може да сме много лоши и жестоки спрямо тях. Също така знам, че в определен момент всеки един от нас може да се окаже Прасето“, споделя режисьорът Драго Шолев.
Филмът „Прасето“ няма държавна финансова подкрепа за производство – продуциран е изцяло с частни средства от страна на продуцентите – българските компании „Горила Филм“, „Ню Бояна Филм Студиос“, B2Y, „Скрийнинг имоушънс“ и „Папийон филм“ (Румъния). Реализиран е с подкрепата на УНИЦЕФ. Заснет е в България през юни 2017 в рамките на три седмици.
Още добри новини от 23-ия София Филм Фест:
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.