Как едно увлечение прераства в любов? Може ли един мъж да обича една жена и същевременно да е влюбен в друга?
Какво би направил той за всяка от тях – и какво всяка от тях ще му причини? Кое чувство е по-силно – любовта или обичта?
А кое трае по-дълго? Кое ще надделее и за да надделее то, трябва ли другото да умре?
Отговорите на тези и редица други общочовешки въпроси, свързани с взаимоотношенията между мъжете и жените, вкарали се (не)охотно в дълбокия коловоз на мрачното всекидневие, търси Васил Панайотов в новия си роман „Другата” (ИК „Сиела”).
Сюжетът ни запознава с 30-годишния Стефан, който по цял ден се намира – и буквално, и преносно – между съпругата си Магда и колежката им Емилия. Емилия, в която Стефан се влюбва до полуда. Емилия, която е не просто колега, но и близка приятелка с Магда. Магда, от която той има дете. Дете, което е плод на обичта между тях. Обичта, която сега сякаш излинява с всяка минута, докато Стефан пише в чата поредния ред на Емилия. Емилия, която за него в момента, а може би и завинаги, е олицетворение на любовта…
„Другата” е блестящ роман за разликата между любов и обич, роман за невъзможността да обичаме, без да нараняваме. Защото където пламне страст, гори всичко.
Другата
(избрани цитати)
„Първият симптом на омръзването е загуба на комуникация. Стане ли тишината тягостна, и връзката вече е такава.”
*
„Четиридесет години щастлив семеен живот е невъзможен. Виж, четиридесет спокойни семейни години – да. Но спокойствието не е щастие.”
*
„За да се освободиш от едно сексуално желание, не трябва да му се отдадеш, а да му избягаш. Примерно в планините. При зверовете.”
*
„Сексът става повърхностен, когато намалее площта на прилепените епидермиси.”
*
„Любовта е неспокойна и трескава. И егоистична, тя иска всичко за себе си, тя иска да взема. А обичта обича да дава. Тя е саможертвена, тя е жертвоготовна. Уравновесена и кротка. И обладава отвътре. Дълбините на сърцето и подмолите на душата.”
*
„Всичко започва на шега. От скука. Поредна причина любовта му да не бъде литературна. Нищо стойностно не е станало от скука. Но нима любовта има стойност, нима има цена?”
Другата
(откъс)
Васил Панайотов
Стефан седи на бюрото си. Вратата на офиса е отворена и отвън нахлува обичайната за този час гълчава. Слънцето още не се е обърнало, за да напече западната фасада, да прониже прозорците и да му бръкне в очите, но въпреки това очите на Стефан са присвити. Присвити са не от сън, характерен за следобедното приспиване. На Стефан в момента му се спи по-малко от всякога. Свити са, за да концентрират в плътен лъч бликналия от орбитите им гняв и да го насочат към някого, който в мъки да изгори. Стефан регистрира едно ново за него или поне подобаващо остаряло усещане. За пръв път от поне десетина години насам той ревнува.
Тази сутрин Емилия е различна. Няма ги обичайната апатия и невъзмутимо спокойствие. В присъствието й, което Стефан безпогрешно долавя, се усеща изобилие на трепетна енергия, нещо като нервен тремор на любовник, който предчувства какво ще се случи. Малко преди обяд някой я търси по мобилния телефон. Тя вдига, казва му „Здрасти, гад!“ и отива да говори навън. Вероятността да е говорила не с него, а с нея е точно 50/50, но тази вероятност е прекалено далечна за Стефан в този момент и както заради подозренията си, така и заради мъжкия род на очевидно интимното обръщение той е убеден, че звъни мъж. Емилия разговаря по мобилния си телефон само с двама души – баща й и по-малката й сестра. Прави го често, почти всеки ден. И никога не излиза от офиса. Може би навикът и инерцията в тази семейна традиция са създали у Стефан фалшивото усещане за разкритост, за разголеност и внезапната й телефонна потайност сега го изнервя. Всеки крие в гардероба скелети на бивши любовници, а почти всеки знае, че в любовните взаимоотношения думата „бивш“ е лишена от категоричност, но откакто познава Емилия, Стефан не е чул от нея и една дума за мъж, бил той бивш или настоящ, и от това разполага с комфорта закачките й с него директно да му дават ексклузивитет и да го поставят в позицията на привилегирован и несъревноваващ се с други кандидати за вниманието й играч.
Поне до позвъняването на „гад“.
Към кого може да се обръща с такава безцеремонна интимност? Много близък човек, без съмнение. С когото е споделила ценни моменти и незабравими истории, повечето за разказване, но някои и за премълчаване. Именно от вторите Стефан се страхува, без да може да обясни защо. Стефан се страхува, защото ревнува, но да обясни ревността си няма да му е лесно. Ревността е съмнение. В този, когото ревнуваш, но и в теб самия. Ревнуват неуверените, тези с колебания в някои свои качества и подозрения, че обектът на тяхната ревност вече ги е открил в друг. Това принизява ревността до атрибут на дребното его, до фалшива валута в една търговия на взаимоотношения, от която никой не излиза доволен или печеливш. Ревността е борба за признание, надпревара за внимание, като този, чието внимание се цели, трябва да избира и да оцени. По-обективно би било друг да я даде тая оценка, но резултатът тогава ще е неудовлетворителен, защото неговото мнение е безпристрастно, а именно заради страстта на съдията е цялото това противопоставяне. Ако ревнивецът е лишен от конкуренция, и най-горещата страст насреща ще възприема студено. Любовта на неговата жена не се доказва от това, че е предпочела него, а от това, че е отхвърлила всички останали. Нейната любов е неговата увереност в превъзходството му над тях. Трайната ревност е патология във всеки етап от връзката и я извинява само любовта.
Стефан все по-често проявява симптомите на един влюбен. Може да го отрича пред света, но трябва да го признае пред себе си. Засега е спокоен, че само там трябва да го признава.
Убеден е, че все още може да контролира процеса, въпреки че го е изтървал дотолкова, че да се развие дотам. Допуснал е класическа грешка на дилетант. Защото в тази област той е такъв. Не само любов, а даже жена той не е имал преди Магда. По време на нея е имал няколко, които поради невъзможност или поради непредопределеност така и не достигнали до застрашителни висоти. Стефан обича свалките, но повече обича жена си. Ако имаше по-съществен любовен опит и съответно знаеше какви рискове крият тези свалки, той щеше да ги сведе до буквалното значение на думата, до това да свалиш и употребиш някого. Физически. Колкото да разгърнеш релефа на тялото, без да поглеждаш в дебрите на душата. Без да припарваш до забранената зона вътре, която може да се окаже приятна, но необятна, и неусетно да се загубиш в такъв лабиринт, че пътят назад към теб да бъде по-труден от пътя към ада надолу.
Стефан просто подценява опасностите. Започва най-старата игра, без да е запознат с правилата, без да може да си я позволи и без да има топки да я довърши. Само който няма какво да губи, може да я играе. Стефан се вижда как печели. Много има за любене, но и много има за губене. В друга преди Магда той никога не е бил влюбен, а дори и споменът за любовта си към нея в момента възприема като неконкурентоспособен. Минали са години оттогава и дистанцията на времето е накарала цветовете да избледнеят. Но не това е основното – има прекрасни графики, черно-бели рисунки, скици с въглен… – основното е, че любовта му с Магда е била по детски естествена, без съпротива, без принуда или яростно външно съпротивление, без забрани, без правила, без шикани или заобикаляне на друга жена, стояща на пътя на тази тяхна любов. Достъпността не е ограбила от очарованието, но й е отнела от сладостта, по силата на библейското правило за забранения плод. Когато минеш за нещо през огън и лед, после повече оценяваш умерените температури. Сбий се за него с целия свят, включително с всички твои близки в твоя свят, покрий сърцето си с рани, а пътя напред с капани, и дори да не стигнеш доникъде, съзнанието, че си оцелял, ще превърне пътуването ти в приключение, което и да не се случи, никога няма да приключи. Споменът за спокойното време има свойството да се свива в бучка захар, която да разтваряш в горчилката през годините, за да си ги подсладиш.
Стефан няма какво да разтвори в своята. Подозренията му се потвърждават. Десетина минути след телефонния разговор и толкова преди да отвори столът и всички вкупом да хукнат на обяд, в стаята влиза Венци. Венци е работил в отдела преди. Преди да напусне, приемайки друго предложение с по-висок пост. Венци е бил четвъртият човек в офиса (единственият мъж), седнал, където сега стоят касите и копирната машина. Стефан бързо пропъжда от ума си мисълта колко ли работа са имали преди, когато общият обем е бил същият, но се е разпределял върху повече хора и как ли са борили скуката тия хора, тия три жени и тоя приятен мъж. Когато вижда Венци, Стефан все едно вижда Тузарa – онзи ухажор на Кари Брадшоу в „Сексът и градът“, който така и не се разбра какво работи, но който вечно изглеждаше като пачка едри банкноти. Повишението му се усеща и в поведението. Не е надменно, каквото би било това на някое парвеню, Венци винаги е имал завиден социален статус, а когато човек живее достатъчно дълго с една идея, тя постепенно му приляга, прилепва му по кожата и той почва да я възприема естествено, но в спокойствието на движенията му се долавя онази типична за директорите авторитарна безнаказаност, която корпоративните роби безпогрешно усещат и пред която са свикнали да скланят глави.
Но не заради това сега Стефан съска и присвива очи. Както стана ясно в началото, той не е кариерист, а знае, че Емилия презира всички показни признаци на благополучие и власт. Стефан съска, защото Емилия отива с Венци на обяд. При това, по всичко личи, не на скучно делнично дъвкане в дотеглива атмосфера на ведомствен стол, а на обяд в ресторант. За кратките минути, през които Венци е в офиса, Стефан опитва да улови дума, знак, сигнал, чрез които да реши ребуса за повода на тази ненадейна почерпка. Стефан отчаяно иска да има повод. Поводът сам по себе си е достатъчна причина излизането й да не е свързано непременно с желание. Има да черпи за нещо човекът, поканил я е и тя се е съгласила. От колегиална солидарност и от добро възпитание се е съгласила, не че чак толкова й се ходи. Ако откаже, ще го обиди. А тя не иска да обижда никого. Това е! Стефан е скалъпил сюжет с достатъчно достоверни за успокоение на съмнението му нива и като че ли е доволен. Като че ли обаче е доволна и тя, защото на излизане се усмихва, при това не се усмихва на него, него дори не го поглежда, усмивката й, макар и достъпна за всички, е предизвикана и предназначена само за един. Двамата излизат, Венци ведро им казва „Чао!“, Емилия нищо не казва, хлопва вратата, както хлопва капан, и Стефан остава в него. С Магда. Нервите му не понасят уединението и той предлага на жена си да тръгват вече към тоя стол. До отварянето му има 5 минути. Както винаги, тръгват пеша. Както никога, Стефан пожелава да вземе асансьора. Магда го пита защо. Стефан мълчи. Не може да признае на жена си, че е заради остатъчния аромат на своята колежка в тясното асансьорно пространство.
За автора и премиерата на „Другата“
Васил Панайотов е съавтор на сборниците с разкази „Любовни упражнения”, „Проект смърт”, „Обича ме, не те обича” и романа „Стъклен дом 2”. Първата му самостоятелна книга „Убиец” печели две втори места – в анонимния конкурс на издателство „Сиела” за нов български роман и в телевизионното риалити „Ръкописът” по БНТ1. Автор е на стотина статии в списанията DIVA!, Егоист, FREESTYLE и „Жената днес”.
Премиерата на „Другата” ще се състои на 19 април (четвъртък) от 18:30 часа в Dada Cultural bar (ул. „Георги Бенковски” 10). За Емилия, Стефан, Магда и човешките взаимоотношения ще говорят литературният журналист Силвия Недкова, редакторът на книгата Пепа Георгиева и самият автор.
„Другата“ на Васил Панайотов може да спечелите в новото ни книжно предизвикателство:
Подаряваме 2 копия от романа “Другата” с автограф от Васил Панайотов
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.