100 занимания по системата Монтесори

Педагогическият метод на Мария Монтесори се опира на схващането, че детето развива своята интелигентност чрез сетивата и че преминава през „периоди на чувствителност”, по време на които мобилизира цялата си енергия, за да открие и усвои дадено умение.

Чувствителният период за писането и четенето започва малко преди тригодишната му възраст и продължава до шестата му година.

100 занимания по системата Монтесори, за да подготвим детето си да чете и пише(Изд. Колибри) предлага идеи и занимания, които осигуряват спокойна домашна атмосфера, насърчават самостоятелността на детето и му помагат да усвои четенето и писането с лекота.

Книгата съдържа набор от красиви фотографии, илюстриращи идеите на авторката.

 

100 занимания по системата Монтесори

Мари-Елен Плас

Да развием усета на детето към звуците

Съвсем рано можете да помогнете на детето си да започне да разпознава звуците на буквите и поредиците от звуци в думите. Започнете тези занимания, щом детето навърши две години и половина.

Най-напред в подсъзнанието на детето се запечатват простите звуци. Това е основната част от майчиния език, която бихме могли да наречем азбуката.

Мария Монтесори, „Попиващият ум на Детето”

Слушаме звуци 

Изберете момент, в който и детето, и вие сте свободни и спокойни.

Помолете детето да затвори очи или, ако позволи, да му завържете очите с широка лента.

Предложете му да ви опише какво чува.

Поискайте първо да ви разкаже за звуците, които се чуват отдалече.

След това за тези, които са близко.

После за звуците, които чува в тялото си.

Накрая си разменете ролите.

Разпознаваме звуци 

Предложете на детето да затвори очи или да му ги завържете с шал.

Произвеждайте звуци, които детето ви познава добре, и поискайте от него да ги определя.

Ето някои добре познати звуци:

– суха храна, изсипвана в паничката на котката;

– щракане с пръсти;

– отваряне и затваряне на вратата на хладилника;

– дрънкане на приборите в чекмеджето;

– смачкване на лист хартия;

– пъхане на ключ в ключалка;

– подрънкване на връзка ключове в джоба;

– течаща вода в умивалника;

– преглъщане на течност, когато пиете;

– изсипване на зърнена закуска в купичка…

Познаваме откъде идва даден звук

Помолете детето си да затвори очи. Напълнете малка кутия до половината със захар

или леща, после безшумно отивайте с нея на различни места в стаята и я разклащайте,

като поискате от детето да ви посочи с пръстче откъде идва звукът. Когато детето ви започне да посочва с пръст точно откъде идва разхождащият се звук, си разменете ролите.

Звукови кутийки 

От 3 до 6 години

Необходими са ви: 

Осем еднакви непрозрачни кутийки с капачета. Те могат да са от пластмаса, стъкло, дебел картон, метал и дори дървени. Оцветете капачетата на четири от тях с един цвят, а на останалите четири с друг цвят. След това подредете четири чифта кутийки – във всеки чифт да има по една кутийка от двата цвята. Първия чифт напълнете с дребни макарони; втория с ориз; третия със захар, четвъртия с леща. Залепете точка с един и същ цвят на всяка двойка кутийки, съдържащи еднакъв продукт. Това ще позволи на детето в края на играта да провери дали е разпознало точно всеки чифт.

Игра № 1

Покажете на детето си как да разклаща всяка кутийка и да слуша с едното ухо, после с другото. Разбъркайте кутийките. Помолете детето да ги съчетае в правилните чифтове по звука от кутийките.

Игра № 2

Повишете малко трудността, като поставите кутийките в две различни помещения:

например част от тях да са в хола, а другите в кухнята. Предложете на детето да послуша шума от една кутийка, после да я остави. След това го помолете да отиде в другата стая и да открие кутийката близнак само по спомена си за същия звук. Щом я разпознае, може да я донесе в първата стая и да провери дали е направило правилния избор, като разклати до ухото си всяка от тях. Ако това не се е случило, му предложете да отиде отново в другата стая, за да намери съответстващата кутийка. 

* * *

Четене на приказки на глас

Опитайте се да отделяте определено време, поне веднъж дневно, и то в един и същ час, за да прочетете приказка на детето си.

Можете да започнете да му четете приказки малко след раждането. В семействата с повече деца най-малките имат шанса много рано да започнат да слушат приказките, четени на глас на по-големите…

Решете заедно с детето колко книжки ще прочетете, ако е все още малко, или колко ще са прочетените глави, ако е по-голямо.

Настанете се от дясната му страна, така че да можете да обръщате страниците,

без да го притеснявате (или отляво, ако си служите с лявата ръка).

Разгледайте книгата заедно, илюстрациите ще привлекат вниманието му и в началото ще му помагат да визуализира разказваното в текста.

Ако имате повече деца, разположете се така, че всяко от тях да се чувства включено в

заниманието.

Прочитайте целия текст, внимавайте да не опростявате изреченията и да не прескачате пасажи. Щом срещнете думи, които детето ви не знае, отделете време да му обясните техния смисъл.

След това постепенно си задавайте заедно въпроси какво се случва в приказката, за героите в нея, какво чувстват те и каква е ролята им в книгата…

„Какво чувства феята Камбанка към Питър Пан? Мислиш ли, че го обича? Че иска да му помогне?…“ 

Откъде и как да започне четенето на книга

Когато четете на детето си книга, не започвайте веднага от началото на приказката..

Най-напред му прочетете заглавието на книгата, после името на автора и на художника,

обяснете му тяхната роля.

Ако има посвещение, може да му го прочетете и да му обясните какво е посвещение.

Помогнете на детето си да види в коя посока се чете, като следвате думите с пръст, но го правете само от време на време, докато четете.

Когато детето ви поотрасне, разгледайте заедно с него съдържанието и му обяснете каква информация дава то на читателя: броя на страниците, броя и заглавията на отделните глави.

Подреждане на кът за четене в стаята

Осигурете му етажерка на неговата височина, за да може да си избира книги, когато пожелае. Едно дете може да си избере книга още когато започне да се придвижва на четири крака!

Не забравяйте да поставите до етажерката няколко възглавнички или малко дюшече, или подходящо за възрастта му столче.

Така удоволствието от четенето ще бъде свързано с удобното настаняване. 

Достъпни за ползване книжки

До къта за четене разположете на видно място по няколко книжки.

Не забравяйте от време на време да ги сменяте, като внимавате да оставяте любимата му книга в момента.

Опитвайте се в подборката винаги да има образователна книжка (за Земята, околната среда, животните…), както и книжка с песнички или римувани стихчета.

Изберете в дома място, където да четете редовно с детето.

Например голямо кресло или удобен диван.

Децата извличат по-голяма полза от текстове, малко по-сложни от собственото им ниво на говорене, и обичат да слушат по-богат от техния речник. Старайте се да четете с детето си качествени оригинални версии.

От 2 до 3 години

Детето се нуждае да бъде подкрепяно и успокоявано по въпроса „кое е то“.  Търсете книги, които отразяват неговото всекидневие и заобикалящата го среда, с разказчета, в които действието се развива простичко. По-добре е да изчакате детето да започне да прави добре разликата между въображаемото и реалното, преди да започнете да четете т.нар. вълшебни приказки.

От 3 до 4 години

Детето харесва книги, които отразяват собствения му живот, но в същото време увеличават неговите познания, разширяват кръгозора му и разказват за нови емоции, които ще му помогнат да се справи с непознати дотогава ситуации, като например

ходенето на училище или заминаването някъде. Предлагайте му и книжки, които представят живота по хумористичен и забавен начин.

От 4 до 5 години

Осигурявайте на детето си книги, които му помагат да разбере заобикалящия го свят.

Не се страхувайте да се потопите в по-дълги, по-описателни и не така богато илюстрирани истории.

На тази възраст ще му се иска повече да прочете нещо, което го интересува, отколкото нещо, което му изглежда по-лесно.

Давайте предимство на добре написани книги, стихотворения (заради музиката на думите) и на забавните четива.

От 5 години нататък

Окуражавайте го да избира по-дълги книги с по-малко илюстрации и по-сложна фабула. Вече можете да започнете да четете книги, разделени на глави.

Предлагайте му освен това редовно да прави справки в атлас или речник.

И неизменно четете заедно текстове с хумор, игри на думи, както и поезия.

За авторката

Мари-Елен Плас популяризира педагогическия модел на Мария Монтесори успоредно с професията си на моден стилист. Настанява се във вулканичната местност Оверн, Централна Франция, за да пише и да бъде в пряка връзка със света на детето, с неговата удивителна разгръщаща се енергия.

Преди Оверн се нареждат Брюксел, Лондон, Париж, Пондишери, три деца и цял един живот… Нейните книги приканват към създаването на спокойна обстановка, благоприятстваща прилагането на възпитателния принцип за насърчаване и зачитане на детето. Героите ѝ живеят в близост до природата, в реален свят, който понякога отстъпва място на една фантастична вселена – тази на детето вътре в нас, както и на причудливия „белгийско-британски“ хумор.

Не пропускайте представянето на книгата и метода на Мария Монтесори на 30 януари в книжарница „Колибри” на ул. „Иван Вазов” 36. Със съдействието на Мирослава Иванова от Монтесори Академия „Детство под дъгата”.

Повечето ни читатели намират статията за удивителна. А ти?
  • удивителна (50%)
  • вдъхновяваща (17%)
  • любопитна (33%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук