Когато определят автор като принадлежащ към т. нар. „източен завой“ в новата немска литература, като пишещ с „дръзка автентичност“, ти е много любопитно да разбереш какво се крие зад това.
„Последната любов на баба Дуня“ илюстрира горните твърдения добре.
Изреченията в прозата на Алина Бронски се редят впечатляващо ясни и безкомпромисни, а образите са плътни. Техните диалози са редки, но умело построени, логични, с отличаващи се гласове на различните персонажи.
И макар сюжетът да го предполага, наративът е лишен от всякакъв патос и сантименталност.
Да, историята трогва и предлага храна за размисъл (не съвсем лека за преглъщане). Но това, което отличава Алина Бронски от западните или американските ѝ колеги, боравещи с подобен наратив, е липсата на хепи енд. Или на каквато и да е натрапена поука. Баба Дуня не е непременно герой, действията ѝ не са непременно „правилни“.
Увлекателният ѝ монолог я представя с всички човешки слабости, но и с цялата изстрадана мъдрост и сила. А образа на дома, който отваря и затваря повествованието, можем да почувстваме почти като отделен герой.
За сюжета на „Последната любов на баба Дуня“
Действието се развива (основно) в село Черново, което се намира в непосредствена близост до авариралата централа в град Чернобил. Радиацията е невидима, но убива.
Не всеки обаче се страхува от нея. Прочутата из цялата страна баба Дуня е първата, която се е върнала след евакуацията, и никой, дори правителството, не може да промени решението ѝ.
Скоро към нея се присъединяват нейната съседка Маря, която „си е леко мръднала с нейната коза и с петела”, Петров, който „има рак от главата до петите” и чете Карлос Кастанеда на хамака в двора си, старият Сидоров, „който е поне на сто години”, горд собственик на телефон, който проработва веднъж в годината, но никой не може да си обясни как, културното семейство Гаврилови, които не разговарят с никого, и Леночка, която „си стои обикновено у дома, плете един безкраен шал и се усмихва, щом я заговориш”.
Ненадейно в Черново пристига млад мъж, който води със себе си дете – красивата Аглая. Тя, смята баба Дуня, трябва да е смъртно болна, защото в Черново никой не идва на гости, освен биолози и фотографи, които са облечени в специални предпазни костюми и изследват или заснемат района след инцидента.
Пристигането на Аглая и баща ѝ в селцето променят иначе спокойния живот на чудатите му жители из основи, а баба Дуня и компания ще трябва да се справят с ред приключения, сред които сватба, убийство, нахлуване на военни, арест, поемане на вина и несправедлива присъда, затвор, престой в болница, среща с обичната дъщеря и шокиращи семейни разкрития.
За авторката
Алина Бронски е псевдоним на германка от руски произход, родена в Екатеринбург, Русия през 1978 г. Прекарва детството си в германските градове Марбург и Дармщат. По-късно Бронски работи като копирайтър и редактор във вестници. Автор е на няколко романа, посрещнати положително както от критиката, така и от читателите във и извън Германия.
През 2008 г. дебютира с романа Broken Glass Park, посрещнат изключително радушно. Следва го The Hottest Dishes of the Tartar Cuisine, издаден през 2011 г. „Последната любов на баба Дуня” е най-новият ѝ роман.
Избрани цитати
Не може за всички глупаци на този свят да е виновна радиацията.
- Егор обичаше краката ми. Беше ми забранил да тичам боса, защото мъжете се възбуждали още като зърнели пръстите ми. Днес, ако мине да ме види, само ще му посоча подутините в туристическите си сандали и ще кажа: „Виждаш ли какво остана от целия този разкош?“. А той ще се засмее и ще отвърне, че те все още изглеждат привлекателно. Откакто умря, стана много учтив, проклетият лъжец.
- Всичко по него – обувките, гладкото лице и начинът, по който говори, крещят, че неговото място не е тук. Не съм от тези дето бързо почват да изпитат съчувствие, пък и той ме затруднява да почна да го съжалявам.
Ако на моята възраст продължавам да се учудвам на хората, няма да ми остане време дори да си измия зъбите.
- Но бог беше забранен в нашата страна още като бях малка, и аз така и не успях да си го създам отново.
- … щях да я хвана за ръка и да я доведа у дома. Това е, което винаги е липсвало на момичето. Тя никога не е имала дом, защото аз не можах да науча майка ѝ как да се чувства добре в живота и как да му се радва. Самата аз го научих твърде късно.
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.