Разгръщаме най-пълното издание за стратегическо ползване на LinkedIn на български език – „Петте кръга“ от Александър Кръстев. Книгата вече привлече вниманието на бизнес средите у нас със своята концепция за дългосрочно и устойчиво присъствие в LinkedIn – платформата, която се превърна в най-важното професионално пространство в дигиталния свят.

Авторът Александър Кръстев е експерт по дигитален маркетинг с близо две десетилетия опит и основател на първата българска агенция за LinkedIn маркетинг BookMark. През годините той е работил с десетки компании и професионалисти, а „Петте кръга“ обобщава натрупаните знания и практически примери в система, която може да помогне на всеки – от млад специалист до утвърден мениджър – да управлява по-успешно своето присъствие в мрежата.

В центъра на книгата са пет ключови елемента, които според Кръстев изграждат успешното присъствие в LinkedIn: качествено съдържание, личният пример на лидерите, ангажираността на служителите, непрекъснатото разширяване на аудиторията и ясната визия за бъдещето. Всички те работят в синхрон, за да създадат дългосрочен ефект за брандове и професионалисти.

„Рядко бизнес книга съчетава така умело приложими съвети с реална добавена стойност и увлекателност, която те ангажира до последната страница.

Петте кръга” е точно такава книга и множеството отзиви от изявени бизнес лидери потвърждават стойността ѝ. Българската публика заслужаваше да има издание на световно ниво за LinkedIn и единствено Алекс Кръстев можеше да ѝ го даде“, споделя Диляна Денева, партньор в агенция BookMark и главен редактор на онлайн медията за книги и четене “Аз чета”.

„Петте кръга“ е част от поредицата A5 Books на Locus Publishing, редактор е журналистката и телевизионен продуцент Екатерина Костова, а стилната корица е дело на художника Емил Марков. Изданието има свое продължение онлайн на www.pettektraga.com – с четири ексклузивни интервюта със световни и български експерти, достъпни чрез QR кодове в книгата.

Петте кръга

Александър Кръстев

Глава 3. Пътуването до 26 милиарда

Нито една битка не е лесна за печелене. И много рядко една бизнес концепция е достатъчно добра още в самото начало. Така че пътят на LinkedIn от “доставчик на ефективни инструменти за професионални контакти” до “професионалнаТА социална мрежа” със сигурност заслужава да бъде разгледан в детайли. Само така можем да видим цялата идеология зад развитието на платформата и пътуването ѝ до продажбата на Microsoft за 26 милиарда долара през 2016 г.

Историята започва малко след спукването на .com балона. Оксфордският възпитаник Рийд Хофман е един от оперативните ръководители на платформата за разплащания PayPal и след продажбата ѝ на ePay през 2002 г. започва да работи по нов самостоятелен проект. Хофман се спира на концепцията за социална мрежа, но това не е първият му опит. Той вече има подобна платформа зад гърба си – SocialNet. 1997 обаче е близо десетилетие преди големия бум на социалните мрежи и видимо изпреварилата времето си мрежа е обречена на провал. Благодарение на приходите си от продажбата на PayPal, Рийд Хофман има солидна основа да започне да работи по новата си голяма идея:

Социална мрежа, която да променя икономическите животи

Това тромаво определение е точната идея, която Рийд споделя на своя приятел Нед Хойт, когото посещава в Австралия. Това е първа спирка от “околосветската почивка” на Хофман след няколко години на 100-часови работни седмици. Ето как създателят на LinkedIn описва момента на истината, когато е осъзнал какъв трябва да бъде следващият му голям проект:

“Бях на 35 и бях изтощен. Затова реших да си взема година почивка, за да пътувам. Първата ми спирка: Австралия, за да посетя моя приятел Нед Хойт. Нед ме попита какви са плановете ми след PayPal. Разказах му за идеята си – различен тип социална мрежа, която да помага на хората да трансформират икономическия си живот. Но тя трябваше да почака. Все пак си бях заслужил тази ваканция.

Нед обаче не се предаде. Той каза: „Жалко, че си уморен, но трябва да решиш сега сега. Връщай се в Долината възможно най-скоро.“

Това беше последното нещо, което исках да чуя. Но явно точно от тези думи имах нужда. Затова отмених ваканцията си. И Нед беше прав. Много други вече работеха по стартъпи за професионални мрежи. Ако бях забавил представянето на моя стартъп дори с няколко месеца, те щяха да имат прекалено голяма преднина. И LinkedIn нямаше да се случи.”

Годината е 2002-ра и Рийд кани в хола си четирима свои приятели – Алън Блу, Константин Герик, Ерик Ли и Жан-Люк Вайан, за да започнат работа по проекта. Почти година по-късно, на 5 май 2003-та, стартът на LinkedIn е даден официално, когато Хофман изпраща покани до 350 свои познати от предприемаческите среди.

“От всекидневната на апартамента си в Маунтин Вю изпратих имейл до 350 души, които познавах от повече от 10 години работа в Силициевата долина, и ги поканих да се присъединят към новата дигитална платформа, която съоснователите ми и аз току-що бяхме стартирали – LinkedIn”, разказва Рийд в публикация в профила си в мрежата по случаи 19-ия ѝ рожден ден. В края на първия си месец платформата има 4500 регистрирани членове, а до края на 2003 г. вече си е осигурила инвестиция от близо $5 млн. от фонда Sequoia Capital.

Връзките и свързването винаги са били в основата на LinkedIn – видимо и от името на платформата – но в самото начало тя е общо взето това. В едно от ранните съобщения до медиите виждаме детайлно описание на силните страни на платформата като основни отличителни черти спрямо конкуренцията:

“LinkedIn работи, защото се основава на силни връзки, явна ангажираност и взаимно съгласие между професионалисти, които се познават и имат доверие един на друг. За разлика от мрежите, насочени към необвързани хора и търговци, LinkedIn успя да привлече потребителска база от успешни професионалисти и ръководители, като предоставя най-мощния и ефективен набор от защити за поверителност и защита на входящата поща.”

И понеже в тази глава говорим за пътувания, в последните години Рийд Хофман се е посветил на изкуствения интелект, като включително го ползва за… пътуване във времето. Създателят на LinkedIn създаде свое 20 години по-младо ИИ копие и публикува в профила си Skype разговор с него. Накрая “по-младият Рийд” пита живия си създател какво би направил по-различно, ако можеше да премине пътя отново. И Хофман е категоричен:

“Бих се фокусирал върху частта със социалната мрежа, върху мултимедийните елементи и бизнес инфлуенсърите. И бих направил това много по-рано, защото точно това са нещата, които наистина променят човешките животи”.

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук