За древните гърци актьорът бил този, който твори морал.
Гръцкото ηθοποιός – актьор е сложна съставна дума, побрала многопластови концепции: старогръцкия глагол ποιώ (творя, създавам) и натовареното със смисли съществително ήθος.
Или прословутият етос, с който означаваме от характера на автора/оратора до фундаменталните ценности, които са специфични за определена личност, общност, народ, култура или движение – морала, нравствеността, обичаите им.
Сътворяването на морал и пренасянето на ценности, вероятно, звучи далечно и несвързано с актьорската работа днес. Но не и ако се вгледаме в екипа на проект „Медея“ и работата му с деца..
Защото „Медея“ е повече от най-очакваната премиера на годината – след повече от 40 години, откакто прочитът на Еврипид на един от най-значимите старогръцки митове не е игран на българска сцена и особено след новия му превод, дело на гл. ас. д-р Георги Гочев и Петя Хайнрих.
Срещаме се със Снежина Петрова, за да ни разкаже за психодраматичните и художествени работилници с деца, успели „да интегрират детското, наивистично изкуство с изкуството на възрастния човек, на професионалиста“. За да поговорим за уроците на „Медея“, сред които най-важен ни се струва:
„Не бива да причиняваме дълбоки рани!“
И за да ѝ пожелаем успех с изграждането на един образ, за който е получила ключ от децата и…
„Сега трябва, вътре в себе си, да се разцепя на две.“
Преди това обаче се наслаждаваме на кратка разходка из:
Изложба ТЕРЕН МЕДЕЯ
Изложбата представя етапи от реализацията и надграждането на проект „Медея“, изследващ възможностите на съвременния театрален продукт да осъществява интеграционна и образователна роля.
Двугодишната работа с над 75 деца от различни етнически общности довежда до разширяване обхвата на проекта и стартирането на нови: „Походът на аргонавтите от Филиповци и Факултета“ и #clipclaptheatre – Кампания за подкрепа на образованието по театър за деца.
Изложбата представя видео-записи от психодраматичните работилници, водени от Александра Гочева, Георги Гочев, Снежина Петрова, заснети от Найо Тицин и Васил Гарнизов, детски рисунки и макети, изработени в художествените работилници на Цветелина Спиридонова, фотографиите на Павел Червенков с актьорския екип на проекта, сценографските проекти на Зина Генч и нейни студенти.
Екипът на проект „Медея“ отговаря и на естествено възникналия след разходката ни въпрос:
„Защо ТЕРЕН МЕДЕЯ? Вярваме, че ТЕАТЪРЪТ Е ТЕРЕННО изследване на границите ни като артисти, граждани и възрастни, които
се опитват да си припомнят детството на човешката цивилизация
през митове, игри, празници, картини и песни. ТЕРЕНЪТ има свойството да отключва творчески интуиции за ТЕАТЪР.“
Снежина Петрова за митовете, децата и уроците на „Медея“
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.