На 17 и 18 декември т.г. „сакралното мазе“ Театър 199 „Валентин Стойчев“ ни потапя в „Нирвана“ – пиеса за Мъж и Жена.
Когато „Нирвана“ се играе за първи път на сцена, Стилиян Петров е бил на 3 годинки, Деян Донков – на 8, а Радина Кърджилова – все още неродена. Днес те се срещат с текста през погледа на нашите времена! Но светът в пиесата на Константин Илиев е толкова дълбок и достоверен, че той живее във всяка фибра на културата ни по категоричен начин. И във всички времена. И сега (38 години по-късно) имате възможността да се срещнете с Яворов и Лора в онази нощ, която е частица от най-страстната и най-опасната история на нашия български дух.
Андрей Филипов
Да обяснявам защо двамата герои на пиесата ми са Лора и Яворов е все едно да обяснявам защо толкова автори в най-различни времена са се насочвали към едни и същи герои – Едип, Антигона, Електра, Сизиф.
За нашата културна история двойката Яворов–Лора е мит, който е привличал и ще привлича вниманието на мнозина. Защото случилото се между тях не е нещастна случка от интерес за криминалистиката и в частност за съдебната медицина. Става дума за хора, събрали в себе си много от духа на епохата, а същевременно и за индивидуалности, конфликтуващи въз основа на едно противоречие, характерно не само за конкретното историческо време. Затова в пиесата те не са обозначени като Лора и Яворов, а като Мъжът и Жената.
Защо фабулата възпроизвежда само двата последни часа от последната им нощ, е въпрос, засягащ по-скоро занаята, драматургичната техника, ако може да има такова понятие. За взаимоотношенията на Лора и Яворов може да се разкаже и по друг начин – чрез ретроспекции, чрез включване на различни по време и място сцени, на принципа на монтажа – чрез едно по-епическо повествование. В случая двама души – мъж и жена, застават един срещу друг, за да си кажат всичко, което имат да си казват. Диалогът завършва с два изстрела. Този начин на изграждане на действието е по-труден, но темата задължава да се избере трудното. Вероятно и за един скулптор е много по-лесно да направи човешка фигура от восък или, да речем, от сняг, но той избира материал, който се съпротивлява – мрамор например. Материалът трябва да се съпротивлява, за да предизвика всичките сили на този, който се бори с него.
Константин Илиев
април 1983 г.
Текст от програмата за първата сценична реализация на пиесата
Нирвана
от Константин Илиев
режисьор
Стилиян Петров
сценограф
Никола Тороманов
композитор
Милен Кукошаров
в ролите
Деян Донков (Мъжът)
Радина Кърджилова (Жената)
Следващите представления на „Нирвана“ са на 30 декември, 9 и 24 януари
„Аорта“ е латинска дума. Означава главна артерия, която излиза от лявата камера на сърцето. Човекът, другите бозайници и птиците имат аорта. Влечугите нямат. Аорта имат и човешките поселения. В големия град между Стара планина и Витоша тя се нарича „Улица Раковски“.
Обичам я.
Най вече заради шестте театъра по протежението ѝ.
Без тях София няма да диша.
Наименованието на един от тези жизнено важни елементи от анатомията на града съдържа: цифра.
199.
Константин Илиев
декември 2021 г.
В деня на запознанството си с Лора, през 1906 г., поетът пише стихотворението „Стон“, което осем години по-късно й посвещава.
СТОН
На Лора
Душата ми е стон. Душата ми е зов.
Защото аз съм птица устрелена:
на смърт е моята душа ранена,
на смърт ранена от любов…
Душата ми е стон. Душата ми е зов.
Кажете ми що значат среща и разлъка?
И ето аз ви думам: има ад и мъка —
и в мъката любов!
Миражите са близо, — пътя е далек.
Учудено засмяна жизнерадост
на неведение и алчна младост,
на знойна плът и призрак лек…
Миражите са близо, — пътя е далек:
защото тя стои в сияние пред мене,
стои, ала не чуе, кой зове и стене, —
тя — плът и призрак лек!
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.