Един изтерзан мъж, пред лист хартия. Една изтерзана жена, стиснала четка, пред лист хартия. На километри един от друг. Той в забързан град, тя сред снежна пустош. И все пак, свързани както никои други две същества на Земята. От смъртта на едно дете, която ги белязва завинаги.
„Всичко ще бъде наред” проследява последствията върху живота на писателя Томас (в ролята Джеймс Франко), който неволно убива дете в автомобилна катастрофа. Травмиращата случка оставя траен белег в съзнанието на Томас, но променя и живота на три жени. Въпреки че той не е пряко виновен за трагедията, връзката с приятелката му се разпада. След години Томас търси упование в писането и създава семейство с новата си любов, чийсто живот също променя неузнаваемо заради драмата в живота си.
И докато, сякаш черпещ творчески сили от трагедията, кариерата му на писал изживява възход след трагедията (за сметка на личния му живот), то една от жените – майката на загиналото момче (в ролята Шарлот Генсбур) погребва опитите си да стане художник заедно с детето си.
Филмът се концентрира върху опита на писателя да преосмисли живота си и разказва за търсенето на прошка. Не само времето лекува раните, но и куражът да се изправиш пред проблемите и да простиш. Особено на себе си…
Едни от най-силните сцени във филма са тези, в които писателят и илюстраторката се срещат. Обратно на очакването: без гняв, без обвинения, с любопитство един към друг, общуващи с другото изстрадало същество почти с любов, с някакво подобие на нежност…
Още по-разтърсващи са моментите, в които братът на загиналото дете, вече почти мъж, се среща с писателя, убил единствения му приятел. Среща, от която Томас разбира, че момчето го обича повече от баща, че няма друг, на който да иска да прилича по-силно, на когото да може да довери дори мрачните си тайни за начина, по който се справя с трагедията.
Дали всичко ще бъде наред?
Филмът може да ви изглежда парадоксален, все още 3D-киното се идентифицира с екшън, дандания и екстремност. А аз разказвам интимна история
Световната премиера на „Всичко ще бъде наред“ бе на „Берлинале” през 2015 г., където режисьорът получи „Златна мечка” за цялостен принос към киноизкуството. Ние имахме щастието да го видим в рамките на юбилейното 20-то издание на София филм фест, а от днес, 13 май 2016 г., филмът се разпространява на голям екран от Арт Фест.
Вендерс описва последната си творба като „съкровена драма, разказваща историята на един човек, който след като преживява травматичен шок, поглежда на живота с други очи”.
„В началото проектът може да ви изглежда парадоксален, понеже все още 3D-киното силно се идентифицира с екшън, дандания и екстремност, – обяснява Вим Вендерс. – Аз обаче разказвам интимна история, в която много от нещата се случват в главите на изпълнителите, а 3Dкамерите въздействат като увеличително стъкло.
Те буквално надничат в хората, създават рентгенови снимки на душите. Когато толкова много неща се случват в душата, както в случая с писателя Томас, тогава една 3D-камера може да види още по-точно реалността на вътрешния свят на този човек.
Тази техника има способността да изостри визуалното и ние бяхме пионери в използането ѝ за история, лишена от екшън сцени.
Тук динамиката не е буквална, а психологическа. Сигурен съм, че когато подобни технологии се включат при засилването на символи в интимната драма, филмите ще придобият друго измерение, ще докоснат публиката по различен начин, като я приближат съвсем реално до персонажите.”
„Всичко ще бъде наред” е амбициозна продукция, зад която застават Германия, Швеция, Норвегия, Канада, Америка и Франция. Драматичната история на Вендерс е по сценарий на Бьорн Олаф Йоханесен, с когото режисьорът се запознава на фестивала в Сънданс преди години.
Снимките на филма започват през август 2013 в Монреал, Канада, а освен Джеймс Франко, Вендерс кани за главна роля в него и Шарлот Генсбур („Нимфоманка”, „Меланхолия”, „Антихрист” на Ларс фон Триер). Сред актьорския състав са още Рейчъл Макадамс, Мари-Жозе Кроз, Патрик Бошо, Джулия Сара Стоун.
За Вим Вендерс
Вим Вендерс e роден в Дюселдорф през 1945 г. Завършва Кино и телевизионната академия в Мюнхен. Преди това е учил медицина и философия в Германия, както и изкуство в Париж. Пише критика.
След като е заснел няколко истории, в средата на 70-те години се заема с осъществяването на своя цикъл от филми „по пътя”. През 1982 г. печели „Златен лъв” във Венеция за „Състоянието на нещата“.
Две години по-късно е отличен със „Златна палма” за „Париж, щата Тексас“. Документалният му филм „Буена Виста Сошъл Клъб“ е номиниран за „Оскар” и БАФТА. Вим Вендерс е една от емблемите на европейското и независимото световно кино.
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.