След Сао Пауло, новият филм на Надежда Косева „Клопка“ ще има своята европейска премиера на откриването на 28-ия София Филм Фест. Създаден като копродукция между България и Германия, проектът е представян в програмата на София Мийтингс, както и на пазарите в Сараево и Сан Себастиан.
Тази история ще срещне зрителите с един особен герой – Божека е чешит със силно развито чувство за собствено достойнство, който живее усамотено на брега на река Дунав в хармония с природата и животните в малкия си своеобразен зоопарк. Когато местният олигарх, с подкрепата на кмета и началника на полицията, започва печеливш за него, но опасен за хората проект за хранилище за ядрени отпадъци край града, Божека се оказва единственият човек, който може и смее да му се противопостави…
Надежда Косева създава „Клопка“ по сценарий на Боян Папазов, като в главната роля е Александър Трифонов, обран и изключително силен в изпълнението си. Във филма ще видим още Яница Атанасова, Дан Николов, Михаил Стоянов, Камен Калев, Николай Тодоров, Николай Чобански. Зад камерата е операторът Кирил Проданов, художник е Ивелина Минева, музиката е на Ашер Голдшмит, за звука отговарят Момчил Божков и Андреас Хилдебранд, а монтажът е дело на Нина Алтъпармакова. Продуценти са Владимир Андреев (БЪРЪ Филм), Херберт Шверинг и Кристине Кяук (Койн Филм, Германия), с подкрепата на ИА Национален филмов център и в копродукция с БНТ. Майсторското водене на разказа и постепенното увеличаване на напрежението приковават зрителското внимание, а филмът поставя специални акценти – върху важността да запазим човешкото си достойнство в съвременния обезумял свят, въпреки ужасяващата невъзможност да се измъкнем от клопката на миналото, както и върху симбиозата между хората и природата и начинът, по който нехайството ни води към нейната гибел.
„Клопка“ е вторият игрален филм на Надежда Косева. Нейната новела „Ритуалът“ е част от омнибуса „Поколение: Изгубени и намерени“, с премиера на Берлинския фестивал през 2005 година. През 2009 късометражният й филм „Омлет“ печели почетен диплом на фестивала в Сънданс. През 2011 година игралният късометражен филмов разказ „Втори дубъл“ получава специален диплом на журито на фестивала в Сараево. „Ирина“ е нейният първи пълнометражен филм, който обикаля света и печели над 20 международни награди след премиерата си във Варшава през 2018 година. Същата година Надежда основава „КиноКлас“ и заедно със свои колеги преподава фимово изкуство на деца от цяла България.
Филмът „Клопка“ е една от двете български творби, които ще участват в Международния конкурс на 28-ия София Филм Фест в надпревара за Голямата награда „София – Град на киното“.
Kottarashky and the Rain Dogs откриват 28-ия София Филм Фест
Култовата група Kottarashky & The Rain Dogs ще свири на официалното откриване на 28-ия София Филм Фест в Зала 1 на НДК на 13 март. В програмата на фестивала е включена премиерата на документалния филм на Цветан Драгнев „Балканска черна кутия“, който разказва удивителната история на Никола Груев – Котарашки, бивш архитект и обичан от няколко поколения български музикант. Когато Чарли Жилет, легендарен музикален журналист от BBC, чува за първи път музиката на Kottarashky, той пише:
„Песните му звучат като приказки, разказвани от хора, които имат цялото време на света.
Време да съзерцават, да се радват, да създават и мечтаят, и да бъдат вдъхновявани от детайлите и жизнеността на маргиналното съществуване.“
Kottarashky е артистичният псевдоним на Никола Груев, роден на 4 септември 1979 година. Той е музикант и композитор, който обединява оригинални записи с електронна музика, хип хоп, джаз и други музикални жанрове. Kottarashky определя стила си като „балкански психоделик“, но критиците го смятат за част от „балканската ритъм вълна“.
През ноември 2009 година германският лейбъл Asphalt Tango Records издава дебютния албум на Kottarashky „Opa Hey“, който е изцяло дигитален. Той тръгва изключително успешно, получава силен отзив в западните медии, задържа се пет месеца сред най-търсените албуми и стига до трето място в европейската класация World Music. За „Opa Hey“ пишат The Guardian и Independent.
Идват и предложенията за концерти и фестивали и Kottarashky започва разговор със своите издатели, които се занимават с организиране на подобни събития. Той трябва да избира как да презентира своята музика – като ди джей или на живо. „И с китариста Христо решихме, че ще съберем група. Така беше основана Kottarashky & The Rain Dogs.“
Във втория албум – „Demoni“ (2012) се включва и изпълнителката Туи Мамаки от Нова Зеландия. Режисьор на видеото на парчето, дало името на албума, е Тео Ушев, с когото Kottarashky работи в тандем и като композитор на музиката към филмите му, сред които и номинираният за Оскар „Сляпата Вайша“.
През 2016 година излиза третият албум на групата – „Cats, dogs and ghosts“. Звученето и съставът са променени. The Rain Dogs вече включва саксофониста Димитър Льолев, басистът Николай Сербезов и Димитър Василев – Nufri, който е вокалист в четири парчета, както и Христо Хаджиганчев с китара и Атанас Попов на барабани.
След четиригодишен творчески процес през 2023 година е факт и четвъртият албум на Kottarashky and the Rain Dogs – „Doghouse“ .
Дали в съвременния свят си струва да бъдеш артист или това е просто загуба на време? Ето за това разказва документалната „Балканска черна кутия“ на режисьора Цветан Драгнев („Пустиняци“, „Пасажери“), посветена на Kottarashky. Защото в България животът на музиканта може да бъде оприличен на съществуване в непредсказуема „балканска черна кутия“, където нищо не се развива според очакванията. Оператор на филма е Делян Георгиев, а продуценти – Галина Тонева и Кирил Кирилов („Гала Филм“).
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.