Стефан Командарев на снимачната площадка на “Уроците на Блага”

Киномания изгрява в средата на ноември за 37ма година. Безкомпромисната селекция на фестивала щедро ни доближи до най-актуалното от световното кино. Тази година празнуваме с нея дългоочаквани нови филмови заглавия, разпознати и наградени от престижни фестивали, както и широка панорама от класически филми, с които ще отбележим годишнини на обичани актьори и ще отдадем почит на оперното изкуство. Първите прожекции на оперни филми изпреварват официалния старт на фестивала и ще бъдат представени в чест на 100-годишнината от рождението на Франко Дзефирели – сценограф, режисьор и майстор на оперните постановки.

И тази година български филм открива Киномания – ще видим “Уроците на Блага” на широк екран в Зала 1 на НДК на 16 ноември, броени дни след като беше удостоен с наградата на журито от фестивала в Рим. Постиженията на филма развълнуваха публичното пространство още през юли, когато той спечели Голямата награда „Кристален глобус“ на фестивала в Карлови Вари, както и награда за най-добра актриса на Ели Скорчева и наградата на екуменическото жури. Режисьор е Стефан Командарев, познат с филмите си “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” и “Посоки“ – също селектирани и наградени в рамките на значими фестивали.

Ели Скорчева в “Уроците на Блага”

В най-големия салон на Киномания ще бъдат показани още премиерни за България заглавия, сред които – „Жан дю Бари: Фаворитката на краля“, режисиран от Майуен, която се превъплъщава в ролята на свободолюбива и амбициозна куртизанка, а Джони Деп слиза от битовите скандали и съдебни спорове и се материализира отново на широкия екран, този път дори ще ни проговори на езика на Молиер. Филмът зае своето почетно място, давайки старт на фестивала в Кан през май тази година, и може да се похвали с един от най-пищните бюджети сред френските филми за 2023, което гарантира разточително красиви дворцови кадри и костюми.

„Жан дю Бари: Фаворитката на краля“

Ден по-късно ще бъде прожектиран 50-тият филм на Уди Алън – „Чист късмет“, този път с участието на непопулярни за широката публика актьори, разхожда ни в Париж – специален за режисьора град, с който свързваме филмите му „Полунощ в Париж“ и “Всеки казва „Обичам те“.

„Чист късмет“

Следващият фестивален уикенд ще ни срещне в НДК с последните творения на Люк Бесон и Ридли Скот. На 25 ноември в зала 1 ще имаме шанс да видим единствена прожекция на „Наполеон“ – филмът носталгично среща Ридли Скот и Хоакин Финикс, работили съвместно за последно в „Гладиатор“ през 2000 година. „Наполеон“ е нетипичен биографичен филм, с различен и спорен прочит върху една от най-разпознаваемите исторически личности. С епичната продължителност от 158 минути, филмът е фокусиран върху сложните отношения между Наполеон и императрица Жозефина и също така ни се случва само три дни след световната му премиера.

„Наполеон“

След 4 години кино затишие и едно приключило в негова полза съдебно производство, Люк Бесон се завръща с „Догман“ и ни среща с нов бизарен антигерой, асоцииран от много зрители с Жокера и Травис от „Шофьор на такси“. Докато филмът се радва на топло посрещане във Венеция и бурни овации по време на фестивалното му представяне, той бива противоречиво оценяван от публиката, но всички са единодушно респектирани от забележителната актьорска игра на Калеб Ландри Джоунс – протагонистът му във филма открива своето екзистенциално спасение в безусловната любов на „най-великото божие творение – кучето“.  

„Догман“

Ще станем свидетели на още много вълнуващи заглавия, сред които филмът, извоювал „Златна палма“ в Кан тази година – „Анатомията на едно падане“, режисиран от Жюстин Трие – едва третата жена режисьор в историята на фестивала, удостоена с най-голямата му награда. Във филма участва енигматичната немска актриса – Сандра Хюлер, която изгря в редица фестивални филми тази година, а придоби международна известност с ролята си в „Тони Ердмън“, носителя на наградата Лукс на Европейския парламент през 2016та. „Анатомията“ е съдебна драма, която се простира далеч отвъд съдийската скамейка, тя е болезнена дисекция на семейни отношения в най-зашеметяващи интимни детайли и нюанси, опустошително пренареждане на истини, спомени, чувства и факти. Изследва темите за предубеждението и стигматизирането, разказва ни за вечния конфликт между половете и разколебава представата, че понятия като справедливост и истинност съществуват еднозначно и непоклатимо.

„Анатомията на едно падане“

Да, „Момчето и чаплата“ на Хаяо Миядзаки също идва в България и така феновете на анимационното студио Гибли за първи път ще имат възможност да видят тяхно поризведение на широк екран. Очакваме с вълнение и филма, отличен със „Сребърен лъв“ на фестивала във Венеция – „Аз, Капитан“ на Матео Гароне. Филмът привидно засяга мигрантската тема, но и въплъщава с кинематографско майсторство универсалното желание за търсене на свобода и щастие.

„Момчето и чаплата“

След завръщанете на Майкъл Фасбендър с последния филм на Дейвид Финчър – “Убиецът“ (гледаме го в Нетфликс от 10-и ноември), по време на Киномания Фасбендър ще зарадва феновете си в съвършено различно амплоа – в комичната роля на треньор, който се заема с непосилната задача да въведе дисциплина и да превърне футболния отбор „American Samoa“ от абсолютен аутсайдер с епични загуби в шампион. Филмът е „Гол за победа“ на обичания новозеландски режисьор Тайка Уайтити.

„Гол за победа“

„Книгата с решенията“ е още един личен и автобиографичен проект за терзанията на ексцентричен режисьор – филмът, с който Мишел Гондри се връща на бойното кино поле след 8 години затишие и разказва комично и сатирично за борбата с разколебаното вдъхновение и за творческите кризи.

Блестят в програмата на Киномания още много ленти, заслужаващи внимание – това е „Великият беглец“, който, говори се, е последният филм на великолепния Майкъл Кейн  (съкрушаващ в „Децата на хората“ на Куарон и трогателен в „Младост“ на Сорентино). Нямаме търпение също за подбраните стари ленти – „М. Бътерфлай“ на Кронънбърг, емблематичния „Амаркорд“ на Фелини, „Пробуждане“ на Пени Маршъл с Робърт де Ниро и Робин Уилямс. В селекцията на фестивала заема своето звездно място и новият късометражен филм на Педро Алмодовар –  „Странен начин на живот“, описван като страстна уестърн мелодрама, ще ни разкаже за припламналата отново романтична връзка между застаряващи бивши любовници – героите на Педро Паскал и Итън Хоук.

„Странен начин на живот“

Киномания си партнира с 13-тото издание на Фестивала на френския филм и ще покаже в програмата си девет френски заглавия от изминалата година и два класически филма, посветени на големите френски кино актьори – Катрин Деньов и Жерар Депардийо. Не бива да пропускаме и дигитално реставрирания, многократно награждаван документален филм „Георги и пеперудите“, който също отбелязва юбилей – 20 години от създаването си. Режисьорът е добре познатият на българската публика Андрей Паунов (негово дело е „Да ходиш по вода“ – филм за Плаващите кейове на Кристо и Жан-Клод), а продуцент е Мартичка Божилова, която със специалното събитие в рамките на фестивала ще представи проекта „Филмотека Агитпроп“ – обединяващ всички филми на продуцентското студио на едно място.

Фестивалът расте и пътува, той ще показва филми не само в София, но и във Варна и Пловдив, ще достигне и до домовете на всеки желаещ да ги срещне, във всяко едно затънтено място (със сносен интернет), благодарение на Нетера, където отбрана селекция от филми ще бъде налична в периода 20 ноември – 3 декември.

За огромно наше съжаление Духът на Киномания, селекционер и програматор – Владо Трифонов, ни напусна внезапно в началото на октомври и това, което му дължим, е невъзможно да бъде поместено в думи, то е цял един свят на споделено вълнение от киното и музиката, откривателство и гледане с любов.

Благодарни сме му и отиваме на кино – от 16 ноември до 3 декември в НДК (зала 1 и кино „Люмиер“), както и в „Одеон“, Дом на киното, Евро Синема, G8, кино „Влайкова“ и зала „Славейков“, а също и в „Лъки Дом на киното“, Пловдив и във ФКЦ – Варна.

* * *

Колонката на Славена е авторска поредица на нашия гост-автор – Славена Проданова.

Страстен пътешественик с ярко перо, дори когато споделя лаконично впечатления от места и творби в социалните мрежи, текстовете на Славена успяват да балансират между проникновения прочит и пъстрата, забавна страна на изкуствата (и живота).

  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (0%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук