Ако сте чели „Шери” (в ювелирния превод на Силвия Вагенщайн), няма как да не ви заинтригува биографичната филмова драма, посветена на авторката. Още повече че ролята на писателката-либертинка Колет, във филма на режисьора Уош Уестморлънд, се изпълнява (и това ако не е неочаквано решение!) от прелестната Кийра Найтли. Партнира ѝ Доминик Уест, когото гледахме в „Геният” и в мюзикъла „Чикаго”.
Но коя всъщност е Колет?
Сидони Габриел Колет (1873–1954), придобила популярност като Колет, е втората жена, член на Френската академия, и първата, избрана за неин президент. Освен че е брилянтна писателка, тя се изявява като журналист и актриса.
Известна е с пристрастието си към теми като женската сексуалност и критиката на обществото, създадено от и за мъжете. Автор е на над 50 книги – романи и сборници с разкази. Творчеството ѝ се отличава с фин психологизъм, бунт срещу стереотипното мислене, бохемски чар и пиетет към истината за човешката природа.
Най-представителното за стила ѝ произведение „Шери“, е посрещнато като събитие от Андре Жид и Марсел Пруст. Пропит с декадентска чувственост и хаплив хумор, романът е издаден за първи път във Франция през 1920 година. На фокус е скандалната връзка между чаровния Фред Пьолу, наречен Шери, и много по-възрастната от него куртизанка Леа дьо Лонвал, в чийто портрет авторката влага автобиографични щрихи.
Ироничното описание на светските среди, дръзкото нахлуване в лабиринтите на женската душа, жестоките прелести на прелъстяването и аристократичната меланхолия превръщат „Шери“ в образец на френската изящна словесност от първата половина на ХХ век. Други популярни творби на Колет са новелата „Джиджи” (1944), по която са създадени филм и мюзикъл, и романът Le Blé en herbe, адаптиран за големия екран от режисьора Клод Отан-Лара.
Колет е изключителен майстор в предаването на нюансите, на дребните трепети в поведението на своите герои. Отвъд това обаче тя улавя и внушава много дълбоки проблеми, не на последно място със социален характер. В рамките на едно от предходните издания на CineLibri зрителите се насладиха на скрупульозно изпипаната екранизация на „Шери” (реж. Стивън Фриърс), с участието на Мишел Пфайфър и Рупърт Френд. Е, настъпи моментът да научим личната история на самата авторка. А тя е по-невероятна и от най-напрегнатия сюжет.
Във филма на реж. Уош Уестморланд (впечатляваща копродукция на Великобритания, САЩ и Унгария) Колет показва на какво е способна една жена, за да избегне контрола на своя съпруг и да заяви себе си като творец.
Действието се развива в зората на модерната епоха. Сидони Габриел Колет е млада жена от селски произход, която се омъжва за харизматичен парижанин с доминантен характер. Четиринайсет години по-голям от нея, той е назован единствено с малкото име Уили.
Благодарение на своя кръг от покровители, тя е въведена в бохемските среди, а това изостря творческия ѝ апетит. Нетърпелив да осребри таланта ѝ, Уили я убеждава да започне да пише романи – които ще бъдат издадени от негово име. Феноменалният успех на поредицата „Клодин” превръща Уили в знаменитост, а Колет и Уили в първата модерна двойка знаменитости. С течение на времето липсата на признание започва да гнети Колет, а авантюрата ѝ с маркиз дьо Белбьоф я вдъхновява да се бори за творческата си свобода, но Уили се оказва решен да съхрани властта си над нея на всяка цена…
Впрочем тенденцията към автобиографичност проличава много ясно още в първите романи на Колет. Клодин на практика е двойник на Колет. Фактът си струва да бъде отбелязан тъкмо защото „официален” автор на въпросните четири романа е Уили, първият съпруг на Колет, известен под псевдонима Уили, както и с безцеремонното си използване на „негри” – анонимни писатели.
За публичната тайна около „авторството” на Уили съдим и по следния анекдотичен случай. Когато веднъж Уили отказал да сложи името си под някаква петиция, писателят хуморист Пиер Вебер подхвърлил язвително:
„За пръв път той отказва да се подпише под нещо, което не е написал”.
Няма да издаваме повече, ще кажем само, че удоволствието от времето, прекарано в компанията на „Колет”, е гарантирано. Особено ако сте от зрителите, които са наясно с истинското значение на думичката „феминизъм”.
Още за CineLibri 2018:
46 филма и много любов на CineLibri 2018 (програма, акценти, специални гости)
Гледаме премиерно новия филм на Тери Гилиъм – на CineLibri 2018
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.