Българското издание излиза ексклузивно за концерта на бандата в София, почти месец преди официалната дата на публикуване на книгата
„Postmodern Jukebox: Музиката извън кутията” е първата книга на създателя на успешния проект – Скот Брадли, в която той споделя как една невъзможно налудничава идея, реализирана от обикновени хора, нараства до световен феномен.
„Postmodern Jukebox: Музиката извън кутията” – това е историята на Postmodern Jukebox, историята на едно петолиние, по което се изкачи цяла една нова култура.
Всеки артист, който някога е почувствал трудностите пред това да намери признание, ще усети дълбока връзка с шантавата, разсмиваща, затрогваща история на малкото момче от Бруклин, което постепенно завладява света.
Почти месец преди да се появи официалното английско издание и специално за концерта на бандата, който ще се проведе на 15 май 2018 г. в „Зала 1“ на НДК, издателство „Сиела“ пуска на пазара българския превод на затрогващия мемоар на Брадли.
Когато се мести в Ню Йорк – световна столица на джаза – опитният пианист Скот Брадли очаква да открие кариерата и признанието, което му се дължи, да го очакват с отворени обятия зад ъгъла. Но има причина Ню Йорк да е музикална столица и тя е, че всички музиканти са там. Затрупан от дългове, сметки, безработица и нерадости, Скот бързо се намира в добре познатия стереотип за прегладнелия музикант, живеещ в мазе в големия град.
В тези отчайващи обстоятелства обаче той не се отказва, а започва да експериментира, като смесва модерните поп хитове по радиото с истинската си страст – класически джаз. Не след дълго изпод пръстите му се появява джаз кавър на Thrift Shop от рапъра Макълмор, Майли Сайръс в стил „Брилянтин“ и Лейди Гага като от времето на „Великият Гетсби“!
Скот качва своите парчета в YouTube. Успехът е почти светкавичен, а фенове от цял свят се тълпят, за да бъдат пренесени чрез музика в слънчевия и безпроблемен свят на едно по-просто отминало време.
Postmodern Jukebox: Музиката извън кутията
(откъс)
Скот Брадли
Взаимодействие, краудфъндинг, издаване, приходи:
Ако започвате от нулата, има един прост цикъл, който можете да следвате и който аз все още използвам: взаимодействие, краудфъндинг, издаване, приходи. Всеки път, когато минете през този цикъл, ще имате възможност да си създадете нови фенове, да направите още пари и да развиете кариерата си като творец. Освен това ще получите възможност да разберете от първа ръка какво работи и какво не, което на свой ред ще ви позволи да оптимизирате цикъла за по-добри резултати.
Взаимодействието се отнася за различните начини, по които можете да включите съществуващите си фенове в процеса (роднините и приятелите също се броят – всъщност, когато още започвах, те бяха единствените ми фенове!). За да взаимодействате с феновете си, започнете, като им покажете нещо, което може да им е интересно. Примери за това са да споделите клип как свирите част от песен в социалните мрежи или да направите гласуване, в което последователите ви да решат какъв клип ще направите, или пък да започнете дискусия за нещо, което е важно за вас, а може би и за тях. Да взаимодействате с феновете си означава да изградите такава връзка, че да се чувстват поканени да тръгнат на приключение с вас. Тази стъпка, повече от всички други, е ключова в стартирането на успешен проект, защото успехът не може да се постигне без това взаимодействие. Някои хора (може би особено тези от нас, които са по-затворени) може да се възпротивят малко повече на това, но не е нужно да изливате целия си личен живот пред общественото внимание. Само трябва да покажете на хората, че сте уникален талант с уникални и интересни занимания. През годините собствените ми усилия да си взаимодействам с феновете приемаха формата на какво ли не, от това, че поисках от тях да фотошопнат смешни снимки с мен, до това да подбирам поредица от рецензии на (неизбежно разочароващи) летищни салони.
Краудфъндингът най-просто казано е технологията на бъдещето за финансиране на творчески проекти. За творци, на които не им е удобно да молят феновете си нещо, това не е нужно да означава „дайте ми пари, за да правя разни неща“. Краудфъндингът може да се извърши и под формата на по-традиционни продажби, като предварителни поръчки на албум или специален делукс пакет. Всъщност единствената разлика между краудфъндинг за някой албум и продажбите му по стандартните канали е, че с първия вариант продажбите се случват преди издаването. Заради това – и понеже хората са по-нерешителни, когато харчат пари за продукт, който още не могат да видят или да пробват – винаги се стремя да съм възможно най-точен при обявяването на проект за краудфъндинг. Споделете вдъхновението си за проекта, как си го представяте, някакъв ориентировъчен срок. Колкото по-ясна представа получат хората за това, което се опитвате да постигнете, толкова по-вероятно е да ви подкрепят.
От всички стъпки в списъка, издаването изисква най-много усилия. Това е защото трябва да създадете проекта, за който сте говорили седмици наред, че ще правите. Ако сте перфекционист, какъвто бях и аз, вече знаете какво ми е мнението – контролирайте тези склонности! Ако ви е трудно да довършвате проектите докрай, може да ви помогне, ако използвате част от парите, за да наемете продуцент, който да ви държи в правия път. Проект, който е готов на 50, 70 или дори 95 процента, не се брои за издаден. За да завършите стъпката, трябва да намерите начин да стигнете до края.
Осигуряването на приход може да е толкова просто или толкова сложно, колкото му позволите. Един плюс на краудфъндинга е, че (да се надяваме) когато проектът е завършен, вече няма да сте на червено. Ако е така, всички допълнителни продажби, които направите, ще са просто бонус. Използвайте излишъка, за да си помогнете с финансирането на следващия проект, за да купите сандвичи с фалафели или там каквото. Ако проектът ви е песен или албум, можете да генерирате приход от него, като го предложите в iTunes, Amazon, Bandcamp и др. Ако е клип, можете да пускате реклами с него на сайт като Youtube или като продавате мърч (през множеството онлайн магазини, които позволяват да качите свой дизайн или лого на различни шаблони и немаркови предмети), който се връзва с издаването на проекта ви. Представете си всичко от тениски, шапки, калъфчета за бира и отварачки до временни татуировки, значки, калъфи за телефони, бельо… какво ли не. Ако творбата ви е под формата на текст, продавайте го онлайн на целия свят като електронна книга. В този пазар „по заявка“ продаваните стоки се произвеждат само след като клиентът направи поръчка. Сайтът получава дял от продажбите ви, но в замяна се грижат за цялата логистика, производство и транспорт на мърча. Още по-страхотното е, че тъй като не поддържате инвентар, няма опасност да надцените интереса на клиентите и да се окажете на минус, с купища кутии с некупени боксерки в хола ви.
Ако мислите, че проектът ви има потенциал да се развие много бързо, можете да го подкрепите с външна рекламна агенция, която да разшири обхвата му, макар и това невинаги да е нужно. Ако едва започвате, препоръчвам да си поставите за цел първото успешно завършване на цикъла.
След като сте успешно сте взаимодействали с феновете, направили сте краудфъндинг за някоя идея, публикували сте проекта и сте реализирали приход, можете да отделите две минути да се поздравите за успеха… и веднага да върнете към работата. Системата може да ви помогне да изградите основата на една кариера, но ако спрете за прекалено дълго и изгубите инерцията, ще е по-трудно пак да вдигнете нивото на взаимодействие. Ако съм научил нещо от ранните ни турнета, които губеха пари или приключваха на нула, това е, че ако прекалено много се тревожите за продажбите и крайния резултат, вземате по-лоши и краткосрочни решения. Просто се радвайте на факта, че като минавате през цикъла и правите това, което обичате, официално сте творец.
Когато творци, които са страхотно талантливи, но си нямат представа как да открият и достигнат публиката си без договор за албум, ме потърсят за съвет, често им разказвам историята на Морган Джеймс. С всеотдайност, интелект и желание да привлече феновете си тя използва платформата на Postmodern Jukebox като отправна точка, за да изгради собствена платформа, която да може да я отведе толкова далече, колкото пожелае. Много творци са пасивни, просто реагират, чакат други хора да ги открият и да им изградят база от последователи, докато Морган уверено действаше и караше нещата да се случват за нея. Беше разбрала, че в края на краищата тя беше единственият човек, който е отговорен за кариерата ѝ.
Когато клиповете на Postmodern Jukebox и появите ѝ на турнетата я представиха пред милиони хора, Морган потърси начини да превърне феновете на Postmodern Jukebox във фенове и на Морган Джеймс. Youtube каналът ѝ имаше малка, но вярна група последователи, която тя разширяваше, като постваше редовно кавъри, акустични изпълнения и записи зад сцената. Качваше интересни снимки от пътуванията си във Фейсбук и Инстаграм и си взаимодействаше с почитателите си. Когато бяхме на турне, често тя беше човекът, който оставаше най-дълго във фоайето след представлението, раздаваше автографи и картички с предстоящите ѝ дати, за да могат феновете да могат да общуват с нея. Знаеше колко е важно да поддържаш лична връзка с фенската си база, знаеше и как да им позволи да ѝ помогнат да постигне мечтите си.
Морган се върна от европейското турне с петорно увеличение на последователите ѝ във Фейсбук, а появите ѝ в северноамериканската ни обиколка вдигнаха още повече шум. Вечер след вечер, когато пееше Take Me To Church, публиката беше затаила дъх и я гледаше в захлас. Лятото на 2015-а вече беше събрала над 100 000 последователи и имаше собствени представления из страната.
Ако постоянната връзка с феновете ти за дълъг период от време е един начин да си събереш последователи, друг такъв е стратегическото нетърпение. Изпълнителите, които успешно преминават от Postmodern Jukebox към солови кариери (а такива вече има немалко), споделяха това качество, че не ги свърта на едно място. Като деца са ни казвали колко е важно „да си изчакваме реда“, но това не винаги важи, когато напуснеш детската площадка и влезеш в света на възрастните. Да чакаш с надеждата, че ще те открият като творец, никога не е било добра стратегия. Вместо това бъди нетърпелив. Имаме само кажи-речи трийсет хиляди дни на тези планета, а типичната продължителност на живота на една музикална кариера е малка частичка от това. Не е нужно да пресмятате, за да разберете – няма достатъчно време, че да го пропилявате в чакане някой друг да реши кога ви е дошъл редът да излезете под прожекторите.
„Нищо няма да излезе.“
Когато чуете това в отговор на ваша идея, го приемете като това, което е – предизвикателство. Нужна е истинска твърдост на духа, за да изпъкнете сред тълпата и ако не можете да се защитите, когато хората се опитват да ви засрамят дотолкова, че да се откажете от мечтите си, никога няма да сте готови да се изправите срещу препятствията, на които ще се натъкнете, когато накрая постигнете някакъв успех. Когато някой оспори идеите ви за бъдещето по начин, който не ви харесва, не губете време да спорите с него или да се опитвате да го разубеждавате. Вместо това му благодарете за загрижеността и продължете пътуването си.
Подарете си вдъхновение
Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.