За древните гърци актьорът бил този, който твори морал.

Гръцкото ηθοποιός актьор е сложна съставна дума, побрала многопластови концепции: старогръцкия глагол ποιώ (творя, създавам)  и натовареното със смисли съществително ήθος.

Или прословутият етос, с който означаваме от характера на автора/оратора до фундаменталните ценности, които са специфични за определена личност, общност, народ, култура или движение – морала, нравствеността, обичаите им.

Сътворяването на морал и пренасянето на ценности, вероятно, звучи далечно и несвързано с актьорската работа днес. Но не и ако се вгледаме в екипа на проект „Медея“ и работата му с деца..

Защото „Медея“ е повече от най-очакваната премиера на годината – след повече от 40 години, откакто прочитът на Еврипид на един от най-значимите старогръцки митове не е игран на българска сцена и особено след новия му превод, дело на гл. ас. д-р Георги Гочев и Петя Хайнрих.

Срещаме се със Снежина Петрова, за да ни разкаже за психодраматичните и художествени работилници с деца, успели „да интегрират детското, наивистично изкуство с изкуството на възрастния човек, на професионалиста“.  За да поговорим за уроците на „Медея“, сред които най-важен ни се струва:

„Не бива да причиняваме дълбоки рани!“

И за да ѝ пожелаем успех с изграждането на един образ, за който е получила ключ от децата и…

„Сега трябва, вътре в себе си, да се разцепя на две.“

Преди това обаче се наслаждаваме на кратка разходка из:

Изложба ТЕРЕН МЕДЕЯ

Изложбата представя етапи от реализацията и надграждането на проект „Медея“, изследващ възможностите на съвременния театрален продукт да осъществява интеграционна и образователна роля.

Двугодишната работа с над 75 деца от различни етнически общности довежда до разширяване обхвата на проекта и стартирането на нови: „Походът на аргонавтите от Филиповци и Факултета“ и #clipclaptheatre – Кампания за подкрепа на образованието по театър за деца.

Изложбата представя видео-записи от психодраматичните работилници, водени от Александра Гочева, Георги Гочев, Снежина Петрова, заснети от Найо Тицин и Васил Гарнизов, детски рисунки и макети, изработени в художествените работилници на Цветелина Спиридонова, фотографиите на Павел Червенков с актьорския екип на проекта, сценографските проекти на Зина Генч и нейни студенти.

Екипът на проект „Медея“ отговаря и на естествено възникналия след разходката ни въпрос:

„Защо ТЕРЕН МЕДЕЯ? Вярваме, че ТЕАТЪРЪТ Е ТЕРЕННО изследване на границите ни като артисти, граждани и възрастни, които

се опитват да си припомнят детството на човешката цивилизация

през митове, игри, празници, картини и песни. ТЕРЕНЪТ има свойството да отключва творчески интуиции за ТЕАТЪР.“

Снежина Петрова за митовете, децата и уроците на „Медея“

  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (0%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук