кадър от "Колет"

кадър от “Колет”

Ако сте чели „Шери” (в ювелирния превод на Силвия Вагенщайн), няма как да не ви заинтригува биографичната филмова драма, посветена на авторката. Още повече че ролята на писателката-либертинка Колет, във филма на режисьора Уош Уестморлънд, се изпълнява (и това ако не е неочаквано решение!) от прелестната Кийра Найтли. Партнира ѝ Доминик Уест, когото гледахме в „Геният” и в мюзикъла „Чикаго”.

Но коя всъщност е Колет?

Сидони Габриел Колет (1873–1954), придобила популярност като Колет, е втората жена, член на Френската академия, и първата, избрана за неин президент. Освен че е брилянтна писателка, тя се изявява като журналист и актриса.

Известна е с пристрастието си към теми като женската сексуалност и критиката на обществото, създадено от и за мъжете. Автор е на над 50 книги – романи и сборници с разкази. Творчеството ѝ се отличава с фин психологизъм, бунт срещу стереотипното мислене, бохемски чар и пиетет към истината за човешката природа.

кадър от "Колет"

кадър от “Колет”

Най-представителното за стила ѝ произведение „Шери“, е посрещнато като събитие от Андре Жид и Марсел Пруст. Пропит с декадентска чувственост и хаплив хумор, романът е издаден за първи път във Франция през 1920 година. На фокус е скандалната връзка между чаровния Фред Пьолу, наречен Шери, и много по-възрастната от него куртизанка Леа дьо Лонвал, в чийто портрет авторката влага автобиографични щрихи.

Ироничното описание на светските среди, дръзкото нахлуване в лабиринтите на женската душа, жестоките прелести на прелъстяването и аристократичната меланхолия превръщат „Шери“ в образец на френската изящна словесност от първата половина на ХХ век. Други популярни творби на Колет са новелата „Джиджи” (1944), по която са създадени филм и мюзикъл, и романът Le Blé en herbe, адаптиран за големия екран от режисьора Клод Отан-Лара.

Колет е изключителен майстор в предаването на нюансите, на дребните трепети в поведението на своите герои. Отвъд това обаче тя улавя и внушава много дълбоки проблеми, не на последно място със социален характер. В рамките на едно от предходните издания на CineLibri зрителите се насладиха на скрупульозно изпипаната екранизация на „Шери” (реж. Стивън Фриърс), с участието на Мишел Пфайфър и Рупърт Френд. Е, настъпи моментът да научим личната история на самата авторка. А тя е по-невероятна и от най-напрегнатия сюжет.

 

Във филма на реж. Уош Уестморланд (впечатляваща копродукция на Великобритания, САЩ и Унгария) Колет показва на какво е способна една жена, за да избегне контрола на своя съпруг и да заяви себе си като творец.

Действието се развива в зората на модерната епоха. Сидони Габриел Колет е млада жена от селски произход, която се омъжва за харизматичен парижанин с доминантен характер. Четиринайсет години по-голям от нея, той е назован единствено с малкото име Уили.

Благодарение на своя кръг от покровители, тя е въведена в бохемските среди, а това изостря творческия ѝ апетит. Нетърпелив да осребри таланта ѝ, Уили я убеждава да започне да пише романи – които ще бъдат издадени от негово име. Феноменалният успех на поредицата „Клодин” превръща Уили в знаменитост, а Колет и Уили в първата модерна двойка знаменитости. С течение на времето липсата на признание започва да гнети Колет, а авантюрата ѝ с маркиз дьо Белбьоф я вдъхновява да се бори за творческата си свобода, но Уили се оказва решен да съхрани властта си над нея на всяка цена…

Впрочем тенденцията към автобиографичност проличава много ясно още в първите романи на Колет. Клодин на практика е двойник на Колет. Фактът си струва да бъде отбелязан тъкмо защото „официален” автор на въпросните четири романа е Уили, първият съпруг на Колет, известен под псевдонима Уили, както и с безцеремонното си използване на „негри” – анонимни писатели.

За публичната тайна около „авторството” на Уили съдим и по следния анекдотичен случай. Когато веднъж Уили отказал да сложи името си под някаква петиция, писателят хуморист Пиер Вебер подхвърлил язвително:

„За пръв път той отказва да се подпише под нещо, което не е написал”.

Няма да издаваме повече, ще кажем само, че удоволствието от времето, прекарано в компанията на „Колет”, е гарантирано. Особено ако сте от зрителите, които са наясно с истинското значение на думичката „феминизъм”.

Още за CineLibri 2018:

46 филма и много любов на CineLibri 2018 (програма, акценти, специални гости)

Гледаме премиерно новия филм на Тери Гилиъм – на CineLibri 2018

Иън Макюън открива лично CineLibri 2018 с една от най-интригуващите любовни истории – „На плажа Чезъл“

  • удивителна (0%)
  • вдъхновяваща (0%)
  • любопитна (0%)
  • забавна (0%)
  • гореща (0%)
  • щура (0%)
  • необикновена (0%)
  • плашеща (0%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук