“Зоната” е диета ветеран. Създадена е през 1995 г. и е надживяла много други хранителни режими, спечилили бърза популярност. И то въпреки революционното за времето си твърдение, че мазнините не трябва да се изключват, независимо дали искате да отслабнете или просто да се храните здравословно.

Кратка история и известни последователи на “Зоната”

Разработена е от биохимика д-р Бари Сиърс като начин за борба с все по-увеличаващите се сърдечно-съдови заболявания, но създателят й скоро забелязва благотворния й ефект за контролиране на теглото.

Дженифър Анистън се доверява на Зоната

Дженифър Анистън и Джъстин Теру

“Зоната” е хранителен план, чиято цел е непрекъснатото поддържане на хормонален баланс в тялото.

Според д-р Сиърс всичко се свежда до това да поддържаме баланса между инсулина и глюкагона. Инсулина е т.нар. „складиращ“ хормон, а глюкагона, този, който „освобождава“ ( в случая мазнините или с други думи позволява освобождаването им с цел използване за енергия).

Сред най-верните последователи на “Зоната” са Дженифър Анистън, Сандра Бълок и Кевин Костнър.

Звездата от сериала “Приятели”, например, твърди:

Израснала съм с бургери и пържени картофи. Зоната ме промени

Златното правило на “Зоната”: 40/30/30

Зоната е диета ветеран

Ключът към благоденствие със “Зоната” е в балансираното хранене, а златното правило за постигането му е 40% въглехидрати/ 30% протеини/ 30% мазнини.
Тази комбинация се спазва на всяко хранене, тоест не може сутрин да хапнете само храна с въглехидрати, а на обед протеини и мазнини.

Подходящи източници на протеини:

  • пилешко без кожа
  • пуйка
  • риба
  • крехко телешко или свинско месо без тлъстини
  • нискомаслено мляко
  • сварени яйца

Въглехидрати:

  • всякакви зеленчуци с изключение на царевица и моркови
  • всякакви плодове с изключение на банани и стафиди.
  • малки количества (не повече от 100 грама) хляб, макаронени изделия, ориз

Мазнини:

  • зехтин
  • рибено масло
  • бадеми
  • авокадо

Ако се решите да влезете в “Зоната”, ще трябва да се откажете от продукти, съдържащи кофеин, като кафе, кока-кола и черен чай. Табу са и изкуствените подсладители, както и бялата захар. Може все пак да ги замените с кафява захар.
Съветът на американския биохимик е да се яде по малко, но по-често. Той горещо препоръчва три основни хранения – сутрин, обед и вечер и две закуски, но при определен режим по часове.

Закуска до 1 час от събуждане, обяд – до пет пет часа след закуската, следобедна закуска след 5 часа, вечеря след 2 до 3 часа и след час късна закуска, но тя не бива да е един до два часа преди лягане.

Примерно еднодневно меню в “Зоната”

Закуска

Започнете деня с чаша билков чай и няколко бадема. Изяжте 50 грама варено говеждо и чаша овесена каша, приготвена в гореща вода.

Обяд

Сварете 200 грама пилешко месо, изяжте парче твърдо сирене, 50 грама орехи, половин ябълка, домат и 2 листа маруля.

Следобедна закуска

Задушете зелен фасул в растително масло и да изядете 200 грама сирене тофу.

Вечеря

Може да се състои от 200 грама пилешко месо, спанак със зехтин, резен лимон и 150 грама ягоди.

Късна закуска

2 часа преди сън се поглезете с праскови, маслини и обезмаслена извара (100 грама).

Какво казват експертите

Експертите все още спорят за здравословните ползи от хранителен режим като “Зоната”. Специалисти по хранене и медици отчитат редица плюсове и минуси:

Плюсове на “Зоната”

  • Повишена мисловна дейност – дължи се на поддържането на стабилно ниво на кръвната захар.
  • Физическа активност – в мускулните клетки ще попада по-голямо количество кислород.
  • Бърза загуба на тегло – възможно е за 5 дни да тежите с 2-3 кг по-малко.
  • Не гладувате – няма да изпитвате глад между отделните хранения през деня.

Минуси на “Зоната”

  • През първата седмица до вас неотлъчно трябва да стои калкулатора – ще ви се наложи да изчислявате количеството мазнини, протеини и въглехидрати.
  • Диетата не се основава на балансирано хранене, затова ще трябва да приемате комплекс от мултивитамини.
  • “Зоната” е коварна – ако спрете да пресмятате количеството мазнини, протеини и въглехидрати, бързо ще възвърнете предишното си тегло. По това тя не се отличава от другите диети.

“Зоната” не е най-лесната за спазване диета. Затова и могат да се открият стотици сайтове, форуми и групи за взаимопомощ, посветени на разясняването на принципите й. Полезни онлайн източници на български език също дават препоръки, рецепти и отговори на въпроси:

vzonata.com
bg-zonata.com

Още популярни хранителни режими:

10-те най-ефективни диети според Forbes Magazine

Повечето ни читатели намират статията за удивителна. А ти?
  • удивителна (36%)
  • вдъхновяваща (12%)
  • любопитна (8%)
  • забавна (12%)
  • гореща (8%)
  • щура (8%)
  • необикновена (8%)
  • плашеща (4%)
  • обезпокоителна (4%)
  • дразнеща (0%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук