Девизът на суровоядците е “Човек е това, което яде”, а принципите на суровоядството като диета са прости: “да” на необработената растителна храна и “не” на традиционното готвене, алкохола, кофеина и захарта.

Суровоядството като диета: произход и последователи

Последователите на суровоядството твърдят, че това е начин на живот, който им помага не само да поддържат здравословно тегло, но и да се отърват от някои хронични болести. Повечето от тях са и вегани, които не консумират животински продукти, но някои ядат сурови яйца и сирене, направено от сурово или не пастьоризирано мляко.

Сред най-известните суровоядци се нареждат дизайнерката Дона Карън, актьорите Деми Мур, Натали Портман, Ума Търман, Аманда Сейфрид, Джаред Лето и Уди Харелсън (който дори е учатвал в документален филм за този хранителен режим), музикантът Бой Джордж и моделът Синди Крауфорд.

Научих се отново да обичам себе си и тялото си

“В миналото не харесвах тялото си. За мен то беше враг, срещу който трябва да се боря, за да се вместя в холивудските стандарти за красота. С годините, благодарение на суровоядството, се научих отново да обичам себе си и тялото си”, споделя Деми Мур.

Независимо от модерното си бляскаво лице, суровоядството като диета се е зародило още в 19 век. За баща негов “баща” се приема Максимилиан Оскар Бирхер-Бенер. Лекувайки се от жълтеница, д-р Бенер решава известно време да яде необработена храна, основно ябълки, и  разбира колко полезно може да бъде храненето със сурови плодове и зеленчуци. През 1897 г. швейцарският лекар създава санаториума “Жизнена сила” (Vital Force) в Цюрих, където лекува хора чрез различни методи, но водещият и до днес е яденето на сурови храни.

Други пионери на суровоядството са Норман Уолкър и Макс Гърсън. Уолкър е изобретателят на пресата за сок и е известен като заклет привърженик на пиенето на прясно изстискани плодове.

Макс Гърсън пък е автор на алтернативна терапия чрез диета, за която се твърди, че може да лекува рак, отново основана на суровоядството и пресните сокове. Филмът “Красивата истина” (Beautiful Truth) разказва повече за неговото лечение. В него тинейджър търси лекарство за рак и говори с различни хора, следващи диетата на Гърсън.

Същност на суровоядството

Основният принцип на суровоядството е, че растителната храна в най-натуралното й състояние – несготвена и необработена – е най-пълноценната за организма. Суровоядството е начин на живот. То не е план за намаляване на теглото.

Диетата обикновено е съставена от 75% плодове и зеленчуци. Освен тях се консумират:

  • водорасли
  • кълнове
  • покълнали семена
  • бобови култури
  • сушени плодове
  • ядки
  • пълнозърнести храни, приготвени по специален начин

Алкохолът, рафинираната захар и кофеина се изключват напълно.

Повечето суровоядци са и вегани, които не консумират животински продукти, но някои ядат сурови яйца и сирене, направено от сурово или непастьоризирано мляко.

Как се приготвя храната на суровоядците

Суровите храни са по-податливи на разваляне от преработените. Затова хората, спазващи суровоядството като диета съхраняват продуктите, особено зеленчуците, добре измити и подсушени, в стъклени съдове или вакумирани.

Обелени ядки, семена, сушени плодове, рожков, кокосов орех, различни зърна също могат да се съхранявате в хладилник за оптимално дълго запазване на здравословните ползи.

Суровоядците използват дехидратори за храна, които правят зеленчуците и плодовете хрупкави, подобни на бисквити или крекери. Дехидраторът работи с топлина, но температурите не надвишават 46-47 градуса. Суровоядците вярват, че високата температура изсмуква ензимите и витамините, които са нужни за нормалното храносмилане.

Суровоядство и набавяне на необходимите хранителни вещества

Суровоядството като диета е богато на хранителни вещества. То съдържа много фибри и малко мазнини и захари. Въпреки това е добре да се внимава за набавянето на някои нутриенти и витамини, на които може да се окаже бедно.

Суровоядците трябва да си набавят достатъчно витамин В12, калций, желязо и омега-3 мастни киселини, повечето от които се съдържат в естествен вид в животинските храни.

Експертите предлагат да го направите по следния начин:

  • Консумирайте почти двойно количеството желязо в сравнение с хората, ядещи месо. Добри източници са тофуто, варивата, бадемите и кашуто.
  • Яжте поне осем порции на ден от богати на калций храни като китайско зеле, зеле, соя, соево сирене и смокини.
  • Набавете си обогатени зърнени храни, хранителна мая и обогатено соево мляко за да си набавите витамин В12.
  • Добавете ленено семе и орехи в диетата си. Използвайте олио от рапица, ленено, орехово и соево олио. Те са източници на омега-3 мастни киселини.

Суровоядците обикновено си набавят същото количество белтъчини като невегетарианците чрез зеленчуците. Но тъй като растителният протеин е по-трудно усвоим, се препоръчва и консумацията на соя и бобови храни.

Специалистите по храненето препоръчват също така суровоядците и веганите да увеличат приема на калций. Техните диети са богати на серосъдържащи аминокиселини – ядки и зърнени храни – които могат да увеличат загубата на костна маса.

Цинкът в месото се усвоява по-добре от организма. Препоръчва се да накиснете бобови и зърнени растения и семена, за да пуснат кълнове. Това може да помогне за по-лесното усвояване на хранителните вещества от тези храни.

Хората, които не ядат месо и млечни продукти трябва да бъдат внимателни и за приема на витамин D. Препоръчват се храни, обогатени с витамин D, като някои марки соево и оризово мляко.

Може също така да вземате добавки: с желязо, с витамин В12, с витамин D, с калций и с омега-3.

Какво казват експертите

Доскоро суровоядството бе яростно заклеймявано от експерти по храненето. Те предупреждаваха, че бедната на протеини и мазнини храна води до дефицит на калций, желязо и др. елементи и сериозно уврежда костите.

Наскоро обаче бе публикувано дългогодишно изследване на американски учени, чието заключение е, че хората консумиращи изключително сурова храна са по-слаби, но и здрави. Индексът на телесните им мазнини бил значително по-нисък от този на останалите доброволци, хранещи се значително по-разнообразно.

“Въпреки, че костите на суровоядците са по-леки, структурата им е нормална и нямат остеопороза” е друг резултат, изтъкнат в изследването.

А вие какво смятате за хранителния режим? Склонни ли сте да се храните само със сурова храна?

Повечето ни читатели намират статията за вдъхновяваща. А ти?
  • удивителна (11%)
  • вдъхновяваща (52%)
  • любопитна (11%)
  • забавна (4%)
  • гореща (4%)
  • щура (4%)
  • необикновена (7%)
  • плашеща (4%)
  • обезпокоителна (0%)
  • дразнеща (4%)

Подарете си вдъхновение

Най-интересните статии от изминалата седмица ви очакват! Всяка Неделя сутрин във Вашата пощенска кутия.

Запишете се за нашият имейл бюлетин тук